تهویه طبیعی در ساختمان طبیعی ساختمان تهویه طبیعی چیست طبیعی در ساختمان ها
09
شهریور

تهویه طبیعی در معماری روز دنیا

امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری، تهویه طبیعی یکی از کاربردی ترین راه ها می باشد که سبب حفظ محیط زیست و تحقق پایداری می شود. با استفاده از تهویه طبیعی در ساختمان ها هوا را بدون دستگاه های مکانیکی مطبوع کنید. به همین ترتیب طراحان تهویه طبیعی در معماری را یکی از موثرترین راه در زمینه معماری دانسته اند. همچنین تهویه مطبوع طبیعی در معماری می تواند انوع مختلفی داشته باشد. در ادامه به تهویه طبیعی در معماری پایدار، تهویه طبیعی در معماری سنتی و … می پردازیم.

 

تهویه چیست

همانطور که می دانید ما دو نوع تهویه داریم: تهویه طبیعی و تهویه مصنوعی است. در این مطلب بیشتر در مورد تهویه طبیعی صحبت می کنیم. همچنین معمار باید در نظر بگیرید که تهویه طبیعی از کجا تامین می شود و تمام عوامل را بررسی کند. تهویه طبیعی در معماری قاعده و روش های خود را دارد و باید به طور دقیق تر بررسی شود. تهویه طبیعی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه هایی استفاده از منابع فسیلی است.

 

تهویه طبیعی

تهویه طبیعی در ساختمان ها به طریق روش های مختلف قابل اجرا می باشد. همچنین تهویه طبیعی به عبارتی خنک کردن غیر فعال می نامند. هدف ما از استفاده تهویه طبیعی این است که کیفیت هوا را در معماری داخلی بهبود ببخشیم. این فرآیند تهویه طبیعی هوا به گونه ای است که هوای داخل ساختمان با هوای تازه بیرون جایگزین شود. جریان گرما و باد از محرک های این نمونه سیستم می باشد و میزان این تهویه ها به اندازه و موقعیت قرارگیری روزنه ها در ساختمان وابسته است.

 

اصول تهویه طبیعی

اصول تهویه طبیعی بسیار کلیدی است و لازمه ی طراحی درست و دقیق دارد. این که ورودی تهویه طبیعی به چه صورت باشد، تاثیرگذار است. اصول بسته به شرایط ساختمان می باشد که خانه قبلا طراحی شده است یا خانه در حال طراحی است. برای خانه هایی که طراحی شده اند، نیاز است که از پوشش های گیاهی مثل دیوار سبز، روف گاردن و … استفاده کرد. همچنین برای خانه هایی که در حال طراحی است می توان با لحاظ کردن ارتفاع پنجره ها، جهت گیری پنجره ها و … تهویه طبیعی در معماری را ایجاد کرد.

انواع روش تهویه طبیعی

نمای ساختمان و همچنین موقعیت های ورودی تهویه طبیعی در انتخاب بهترین روش تاثیرگذار است در ادامه به سه دسته کلی از انواع روش تهویه طبیعی می پردازیم:

تهویه یک طرفه

در این نوع تهویه هوا از یک طرف وارد می شود و از همان طرف خارج می شود. تهویه طبیعی در ساختمان در این سبک بستگی به ابعاد و مساحت ورودی هوا دارد. همچنین وابسته به فاصله ی عمودی بین ورودی ها را دارد.

تهویه عبوری

در تهویه عبوری، هوا بین دو سمت ساختمان توسط اختلاف فشار باد در جریان است. هوا از سمت رو به باد جریان یافته و به سمت پشت باد در حرکت می باشد.

تهویه مکشی

در این حالت، زمانی که هوا در دو جهت از پوشش های ساختمان به علت اختلاف فشار باد القا شده در دو جهت ایجاد می شود.

 

مزایا تهویه طبیعی

یکی از مزایا تهویه طبیعی، هزینه ی زیادی در اجرا ندارد همچنین نگهداری آن آسان می باشد. تهویه طبیعی باعث حفظ انرژی و استفاده ی درست از آن می شود. در بسیاری از خانه های خصوصی و ساختمان های اداری به دستگاهی قوی تر و کارآمد تر نیاز است و امروزه با ترکیب تهویه طبیعی و مکانیکی کیفیت هوا را حفظ می کنند. آب و هوای داخل ساختمان بسیار برای کارمندان و افراد حائز اهمیت است پس با استفاده از تهویه طبیعی در معماری و ساختمان ها سبب بهبود عملکرد دیگران شویم.

 

تهویه طبیعی در معماری پایدار

امروزه اصل پایداری در معماری بسیار پر اهمیت است و اهداف خود را در جهت کاهش مصرف انرژی و آلودگی اجرا می کند. در این سبک معماری ساختمان ها با توجه به شرایط اقلیمی محیط خود را طبق آن وفق می دهند. تهویه طبیعی در معماری پایدار یکی از این کارها می باشد و در جهت استفاده درست از منابع انرژی طبیعی و کمتر آلوده کردن محیط زیست است.

 

تهویه طبیعی در معماری سنتی

تعامل مناسب با طبیعت و بهره مندی از ارزش ها یکی از مهم ترین کارها در معماری می باشد. تهویه طبیعی در معماری سنتی با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگ و اجتماع همچنین ارتباط بین آن ها اشاره دارد. در معماری سنتی ساختار تهویه به طوری بود که هوا از کانال های یک سویه جریان پیدا می کرد. اما امروزه با پیشرفت علم روش های جدید تر و مدرن تر به روی کار آمده اند و توانسته اند نیازهای ما را در زمینه تهویه طبیعی در ساختمان ها را پوشش بدهند.

برای انجام تهویه طبیعی در معماری و ساختمان خود همچنین اجرای آن می توانید با کارشناسان ما توسط شماره های درج شده در زیر ارتباط برقرار کنید.