ساخت استخر شیک
16
شهریور

مهم ترین اصول طراحی استخر باغ و ویلا

طراحی استخر در باغ و ویلا امروزه تبدیل به یک تخصص مهم شده است. مردم برای گذارندن اوقات فراغت به مناطق ییلاقی می روند تا در آن جا استراحت کنند. یکی از راه هایی که به خوبی می تواند خستگی را از بدن خارج کند شنا کردن است و به همین دلیل انواع استخر باغ می تواند در این امر تاثیر زیادی داشته باشد. شما با رعایت اصول طراحی استخر می توانید در کنار داشتن محیطی مفرح در ویلا و یا باغتان شاهد یک معماری زیبا نیز باشید. داشتن استخر ویلایی شیک از موضوعاتی  است که ذهن بسیاری از صاحبان باغ و ویلا را به خود مشغول کرده است. شما می توانید با کمک گرفتن از متخصصین این حوزه در کمترین مساحت های ممکن نیز به راحتی یک استخر ویلایی کوچک داشته باشید تا از آن لذت ببرید.

طراحی استخر در باغ ویلا و یا هر محوطه سبز یا فضای آزاد و خانه‌های ویلایی می تواند در زیباترین حالت ممکن انجام شود.

 انواع استخر باغ و ویلا از نظر ابعاد و اندازه، سبک طراحی و نوع آن برای شنا کردن و یا تفریحات آبی دیگر دارای تفاوت هایی اساسی هستند.

اصول طراحی استخر

طراحی استخر در باغ و ویلا مانند پروژه های ساختمانی دیگر در قدم اول نیاز به نقشه دارد. شخص طراح به همراه مالک باغ و یا ویلا باید قبل از شروع به ساخت و ساز برای استخر فاکتورهای مهمی مثل : موقعیت مکانی و جغرافیایی، پتانسیل ساخت استخر را در نظر داشته باشید تا زیبایی نمای ویلا و باغ شما کاهش پیدا نکند و استخر در بهترین موقعیت مکانی ممکن ساخته شود.

بعضی از ویلاها و یا باغ ها از همان مراحل ابتدایی محلی را برای ساخت استخر در نظر می گیرند. اما این موضوع برای همه باغ ها و یا ویلاها صدق نمی کند اما نگران این موضوع نباشید زیرا شما می توایند در محیط های کوچکی مثل حیاط خلوت ویلایتان استخر را بسازید و از آن لذت ببرید.

 

طراحی استخر به طور معمول به صورت روباز و یا سرپوشیده است که در مدل‌های مختلف ساخته می شود. انتخاب نوع استخر وابسته به سلیقه صاحب باغ و یا ویلا است. پیشنهاد می کنیم حتما برای ایجاد استخر در محیط ویلا از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید زیرا پیشنهاد هایی که آن طراح به شما می دهد جدا از تنوعی که دارد می تواند هزینه های شما را به طور اساسی کاهش دهد. شما با کمک یک متخصص می توانید یک استخر ویلایی کوچک را به خوبی در باغ و ویلا خود داشته باشید با توجه به کمترین میزان فضای ممکن که دغدغه بسیاری از مالکان است.

بهتر است بدانید برای اینکه شما بتوانید تصور ذهنی خود را نسبت به استخر و محیط کلی باغ خود ببینید نرم افزارهایی وجود داردکه متخصصین این حوزه با استفاده از آنها می توانند یک تصویر سه بعدی عالی را به شما نشان دهند تا با خیالی آسوده پروژه را برون سپاری کنید. این طرح سه بعدی استخر مورد نظر شما را در قسمتی از باغ که دوست دارید قرار داشتته باشد به طور کاملا واضح نمایش می دهد تا افق ذهنی شما و طراح در نهایت به یک جمع بندی خوب برسد.

مهمترین نکات در طراحی استخر باغ و ویلا

در طراحی استخر ویلا و باغ میزان دقیق ابعاد و اندازه‌ها دارای اهمیت بالایی هستند. ابعاد طول و عرض استخر، ارتفاع و … باید در ابتدا به طور دقیق در نقشه مشخص شده باشند. اما به طور اصولی میزان طول استخر باید ۳ برابر یک انسان بالغ باشد و عمق آن نیز تا یک متر منطقی است. البته دقت داشته باشیدکه میزان عمق استخر باید با توجه به کاربری آن برای سنین مختلف انتخاب شود مثلا عمق یک متر برای کودکان زیر شش سال اصلا مناسب نیست.

در اصول طراحی استخر باغ و ویلا برای بودن هر نفر داخل آب استخر یک فضای متوسط بر حسب متر مربع در نظر گرفته می‌شود. دلیل اصلی این مسئه  تا راحتی شخص شناگر در جا به جا شدن فضای استخر است تا در این مسئله دچار مشکل کمبود فضا نشود. فضای مناسب هر فرد در استخر حدود ۵ متر مربع است.

اهمیت محوطه سازی اطراف استخر

محوطه سازی در اطراف استخر از مهمترین عواملی است که به زیبایی ظاهری باغ  و ویلا شما کمک می کند البته این موضوع به همراه لذت بیشتری را برای شخص شناگر نیز به وجود می آورد. مسئله محوطه سازی استخر برای باغ و ویلاهایی که  فضای سبز زیادی دارند امری ضروری است تا زیبایی ظاهری این مکان ها چند برابر شود.

طراحان حرفه ای از مصالحی مطمئن برای سفت کردن محیط اطراف استخر استفاده می کنند تا ایمنی آن را افزایش دهند. بعضی از طراحان معتقدند که باید محیط اطراف استخر را با گیاهان سر سبز پوشش دهند تا در نهایت شخص شاهد یک محوطه یک دست سبز باشد. گیاهانی که قد کوتاهی دارند گزینه خوبی برای این موضوع هستند.

مبلمان اطراف استخر نیز مهم هستند زیرا در بعضی موارد شخص دوست دارد کنار آب کمی استراحت کند و از جریان آن لذت ببرد. ما پیشنهاد می کنیم برای این کار از میز و صندلی‌های کوتاه که به طور معمول از جنس حصیر و یا فرفورژه هستند استفاده کنید. البته گذاشتن تخت هایی خاص برای دراز کشیدن کنار استخر نیز بسیار مناسب است زیرا بسیاری از شناگرها بعد از شنا دوست دارند کمی استراحت کنند. بیشتر این مبلمان در زیبایی نمای استخر نیز تاثیر زیادی دارند.

ساخت استخر ویلاالبته در بعضی موارد هم برخی از استخرهای روباز دارای سایبانی هستند تا محافظ شناگرها در مقابل بارش باران، تابش شدید نور خورشید و … باشند. بسیاری از استخرهای روباز دارای سقف های متحرک هستند که در صورت نیاز می توانید آن را با یک ریموت جا به جا کنید. این سقف وزن زیادی ندارند و مصالح به کار رفته در آنها از جنس پلی کربنات مقاوم در برابر نور خورشید و رطوبت است که تاثیر زیادی در طول عمر آن دارد. همه این نکات به شما کمک می کند که استخر ویلایی شیک داشته باشید.