نقشه محوطه سازی باغ
15
شهریور

طراحی محوطه سازی باغ و ویلا به زیباترین شکل ممکن

محوطه سازی باغ و ویلا تاثیر زیادی در میزان زیبایی ملک شما دارد. اصول محوطه سازی ویلا از مسائلی است که حتما باید در این مسئله رعایت کنید. محوطه سازی ویلا لوکس مسئله ای است که مورد پسند بسیاری از صاحبان باغ و ویلا می باشد به همین دلیل برای بهتر اجرا شدن آن پیشنهاد می کنیم به یک تیم طراحی حرفه ای در این زمینه مراجعه کنید. نقشه محوطه سازی باغ از ابزارهایی است که هر طراح حرفه ای آن را حتما در ابتدا مورد استفاده قرار می دهد. ما در ادامه مطلب به جدیدترین محوطه سازی باغ ها نیز می پردازیم.

تعریف محوطه سازی ویلا

زمانی که شما وارد هر باغ و یا ویلای می شوید در درجه اول متوجه زیبایی محوطه آن می شود که تاثیر بسیاری بر روی قضاوت شما درباره باقی قسمت های باغ و یا ویلا دارد.

مسئله ای که در اصول محوطه سازی ویلا دارای اهمیت است هماهنگی شیوه محوطه سازی باغ و یا ویلا شما با سبک معماری کلی آن محیط است. شما زمانی که می خواهید در محوطه سازی از گیاهان استفاده کنید دقت داشته باشید که شرایط جوی آن منطقه به چه صورت است زیرا همه گل ها و یا گیاهان نمی توانند با شرایط مثلا کوهستانی خودشان را وفق دهند. بعضی از وسایل مثل آلاچیق، نهر و استخر از مواردی هستند که به راحتی می توانند زیبایی محوطه ویلا و یا باغ شما را افزایش چشمگیری دهند.

محوطه سازی باغ با کمترین هزینهموارد مهم در محوطه سازی ویلا

به طور اصولی طراحی یک ویلا و یا باغ شامل مواردی زیر است:

  • طراحی فضاها
  • حجم
  • نمای ساختمان
  • محوطه

شما بدون در نظر گرفتن این مسائل در طراحی خود یک کار غیر اصولی انجام داده اید. ما در ادمه مطلب به مهمترین عناصر در محوطه سازی باغ و ویلا می پردازیم.

تاثیر رنگ در محوطه سازی

در محوطه سازی رنگ ها نقش اساسی دارند و شما می توانید با استفاده از تنوع عالی آن ها نگاه افراد را به محوطه باغ و یا ویلا جلب کنید. این مسئله می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. جدیدترین محوطه سازی باغ ویلای لوکس در بسیاری از موارد وابسته به انتخاب رنگ هایی درست است تا میزان زیبایی آن چشم نواز شود.
رنگ باید یک هارمونی کلی با گیاهان و یا المان‌ های موجود در حیاط مثل سنگ فرش، دیوارها یا نرده‌ها و آبنما و غیره داشته باشد.

نکته مهم در استفاده از رنگ ها

رنگ ها به لحاظ روانشناسی جزء اولین عناصری هستند که باعث جلب توجه افراد می شوند پس در انتخاب آن ها دقت کنید.
اگر بخواهیم مثالی در این حوزه بزنیم می توان گفت اگر جعبه گل شما سفید باشد و همچین رنگ خود گل نیز سفید باشد باعث می شود زیبایی در این گل و گلدان کم به نظر برسد. اما اگر همین گل و گلدان در پس زمینه باغ شما که رنگی متفاوت دارد قرار گیرد موجب زیبایی چند برابری محوطه باغ و ویلا شما خواهند شد. شما با این کار در میان باغ یک کانون توجه اساسی ایجاد کرده اید تا نظر افراد را نسبت به آن جلب کنید. بهتر است بدانید در بسیاری از موارد نظر افراد به صورت ناخودآگاه نسبت به این کانون های توجه جلب می شود.

اهمیت خطوط محوطه ویلا

هر ویلا و یا باغی دارای خطوطی است که در واقع معرف میزان محوطه و متراژ آن می باشد. شما می توانید با نقشه محوطه سازی باغ اصولی این خطوط را به راحتی رسم کنید زیرا در این مرحله شما باید برکه، نهر مصنوعی، گیاهان، استخر و … را در نظر داشته باشید تا ساخته شوند.

خطوط صاف و زاویه‌های سخت باعث می شوند ظاهری رسمی‌ برای محوطه شما ایجاد شود. اما خطوط منحنی یک ظاهر غیر رسمی‌ برای ویلای شما ایجاد می کنند که به نوعی کاملا بر خلاف طراحی با خطوط رسمی بشمار می آید. خطوط عمودی زمانی استفاده می شود که شما می خواهید محیط محوطه سازی را بزرگتر کنید. درختان بلند گزینه خوبی برای به وجود آوردن خطوط عمودی در یک باغ هستند. استفاده از خطوط افقی باعث می شود کشیدن چشم انداز شما در امتداد زمین باغ و یا ویلا بیشتر باشد. این اصول در جدیدترین محوطه سازی باغ ها انجام می شود زیرا روش علمی و اصولی در این زمینه می باشد.

محوطه سازی باغ های 1000 متریبافت گیاهی در محوطه سازی باغ و یا ویلا

باغ و یا ویلا شما با داشتن گیاهان سر سبز روح پیدا می کند. اما شما می توانید از سنگ و یا گیاهان در برکه مصنوعی نیز برای این موضوع استفاده کنید. زمانی که از بافت گیاه در باغ صحبت می کنیم در واقع اشاره به ظرافت یا درشت بودن، زبری یا نرمی، سنگینی یا سبکی گیاه داریم. تمام گیاهانی که شما برای باغ خود انتخاب می کنید نقش مهمی در تشکیل این بافت دارند. ما پیشنهاد می کنیم در باغ و یا ویلا های خود از گیاهانی با بافت های متفاوت استفاده کنید. تا از این طریق محوطه باغ شما شادابی خوبی داشته باشد.

حیاط ویلا و یا باغ

طراحی یک ویلا و یا باغ با در کنار هم قرار گرفتن قسمت هایی مثل فضا های داخلی، حجم و نمای ویلا، محوطه و حیاط است. شخص طراح باید با در نظر داشتن سلیقه صاحب ملک توجه ویژه ای به فضاهای باز و نیمه باز باغ و یا ویلا داشته باشد. شیوه ارتباط فضا های داخلی با فضاهای باز و نیمه باز تاثیر زیادی در کیفیت زیبایی محیط ویلا و یا باغ دارد.

این محوطه سازی خوب باعث می شود در یک شهرک ویلایی نظر بسیاری از افراد برای خرید ملک جلب شود. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت محوطه سازی اصولی که با انتخاب صحیح گل‌ ها و گیاهان سرسبز همراه است.

چهار دسته حیاط در خانه های ویلایی

بعضی از موارد ذکر شده در طول متن می تواند در حیاط خانه های ویلایی نیز انجام شود. به همین دلیل ما به چهار دسته از انواع حیاط خانه های ویلایی اشاره می کنیم که عبارت اند از:

  • حیاطی برای دور هم جمع شدن
  • محوطه ای برای بازی ویلا
  • حیاط خلوت ویلا
  • محوطه جلوی ویلا

شما می توانید جهت طراحی نقشه محوطه سازی باغ با اصول محوطه سازی ویلا از تیم مجرب مهندس نیما بلواسی بهترین مشاوره ها و راهنمایی را دریافت نمایید.