طراحی سونای خشک طراحی سونای بخار ساخت ابعاد سونا بخار خانگی
25
شهریور

طراحی سونا با کمترین هزینه

سونا عبارت است از اتاق یا کلبه کوچکی که به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی سونا بخار یا خشک بهتر است ابتدا اصول طراحی سونا خشک را بدانیم. همچنین امروزه طراحی سونا خانگی هم شکل گرفته است و بسیار پرمخاطب شده است. در هزینه ساخت سونا خانگی نیاز است تا تمام عوامل را بررسی کنیم تا بهترین نتیجه شکل بگیرد. ضمن به اینکه افراد، علاقمند به طراحی سونا در ویلا هستند. در ادامه به انواع سونا می پردازیم.

انواع سونا

ابتدا باید بدانیم دو نوع سونا داریم که هرکدام را به طور دقیق تر بررسی می کنیم.

سونا خشک

در سونای خشک از هوای گرم و خشک برای افزایش دمای محیط و افزایش شدت تعریق بدن استفاده می شود. این تعریق باعث شده است که بدن سموم را از بدن دفع کند. در طراحی سونا خشک موارد زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. همچنین باید دما قابل تحمل بدن انسان باشد.

اصول طراحی سونای خشک

در طراحی سونا خشک، دیواره ها به طور کامل باید عایق کاری می شوند تا بتوان در هزینه مصرف انرژی صرفه جویی کرد. این سوناها دارای یک منبع گرمایی که اصولاً با برق، گاز یا گازوییل کار می کند، هستند. در ایران به علت اینکه هزینه مصرف برق در هیترهای برقی گران تمام می شود، معمولاً از مشعل های گازی استفاده می شود. همچنین در اتاقک سونا باید لوله دودکشی برای خارج کردن گازهای سوخته شده تعبیه شود. بهتر است طراحی سونا در ویلا از این نوع باشد زیرا فضای زیباتری دارد و هم برای افراد لذت بخش تر است. می توان گفت هزینه ساخت سونا خشک بیشتر از سونا بخار است.

سونا بخار

در طراحی سونای بخار بهتر است محیط را مرطوب و گرم فراهم نمود. بایستی هر دو عامل دما و رطوبت نسبی بطور مجزا کنترل و درحد مطلوب نگه داشته شود. در سوناهای بخار، دما در حدود ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی بالایی دارد. سونای بخار یا سونای رطوبت قدمتی دیرینه دارد و به یونان باستان برمی‌گردد.

اصول طراحی سونای بخار

طراحی سونا بخار همانند ساخت سونا خشک روشی تخصصی بوده و نیازمند به طراحی اصولی می‌باشد. اتاق سونا بخار مشابه حمام می‌باشد و کف، سقف و دیوارهای آن از کاشی و سرامیک پوشیده شده و کاملا قابل شستشو می‌باشد. محل سونا بخار باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که دسترسی به خط تخلیه فاضلاب به سادگی امکان‌پذیر باشد. همچنین در صورت استفاده از دیگ بخار گازی، نباید فاصله‌ی موتورخانه تا سونا زیاد باشد و لاین‌کشی از موتورخانه تا محل سونا دشوار نباشد. حوضچه آب سرد اغلب در نزدیکی سونا رطوبت قرار می‌گیرد و درمای آب آن با دمای آب شهر یعنی ۶۰ درجه فارنهایت برابر است.

مزایای استفاده از سونا خشک

صرف نظر از نحوه گرم شدن سونا یا میزان رطوبت موجود در این فضا، سونا تأثیرات مفید زیادی بر روی بدن ما دارد. وقتی وارد فضا سونا می‌شوید و مدتی در آن می‌مانید؛ ضربان قلب‌تان افزایش پیدا می‌کند و رگ‌های خونی گشاد می‌شوند. این تغییر، گردش خون را افزایش می‌دهد و به روشی مشابه با ورزش کردن و بسته به مدت استفاده از سونا روی بدن تاثیر می‌گذارد. هنگام استفاده از سونا، ضربان قلب ممکن است به ۱۰۰ الی ۱۵۰ ضربه در دقیقه افزایش یابد. این افزایش ضربان ممکن است مزایای زیادی برای بدن داشته باشد.

مزایای استفاده از سونا بخار

مزایای استفاده از سونا بخار زیاد است و این فواید به علت رطوبت آن است. این رطوبت و گرما فواید زیادی برای پوست دارد چون باعث تمیزی عمقی پوست می‌شود همچنین امروزه طراحی سونا بخار سبب می شود تا افراد بدون هزینه اضافی پوست خود را لایه برداری کنند. بخار باعث آزاد شدن سینوس‌ها شده است و به این ترتیب تنفس فرد بهتر و راحت‌تر می‌شود. سونای بخار مکانی آرام و راحت است در نتیجه استفاده از آن باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود. همچنین گرمای داخل آن نیز دردهای عضلانی و فشارهای روحی روانی را تسکین می‌دهد.

نمای داخلی سونا خشک

اصولاً اطراف این کوره فولادی یا چدنی با آجر یا سنگ های زینتی پوشش داده می شود تا از برخورد بدن افراد داخل سونا با کوره جلوگیری به عمل آمده و همچنین باعث زیباتر شادن فضای داخل سونا گردد. همچنین در نمای داخلی سونا خشک در روی دیوار سوراخ هایی با مدل های مختلف تعبیه می شود تا گرمای دیگ به راحتی به فضای سونا برسد. می توان از روکش های فولادی ضد زنگ یا سنگ های تزئینی که خاصیت عایق خوبی دارند، استفاده کرد. امروزه برای معطر کردن هوای داخل اتاقک از انواع اسانس‌های رایج مانند نعناع و اکالیپتوس استفاده می‌شود.

نمای داخلی سونا بخار

نمای داخلی سونا بخار مهم ترین مشخصه ای که باید داشته باشد، مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب است در نتیجه باید کاملا آب بند باشد و بخارها امکان خروج از درزها را نداشته باشد. به منظور افزایش هرچه بیشتر شرایط آسایش افراد، در داخل سونای بخار محلی برای نشستن آنها نیز باید در نظر گرفته شود. به دلیل لیز بودن کف سونا، استفاده از کاشی‌های ریز در ساخت و طراحی سونا بخار اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که اتاق سونا فضای بزرگ و کافی داشته باشد، در داخل اتاق ۲ ردیف سکو طراحی می‌شود که یکی در ارتفاع بالاتری نسبت به دیگری قرار گرفته است.

طراحی سونا خانگی

در طراحی سونا خانگی باید به مقدار فضایی که در اختیار داریم توجه کنیم. ضمن به اینکه سونا در مکانی از خانه قرار دارد بهتر است تمام استانداردها و اصول را رعایت کنیم. از بهترین نوع چوب ها برای دیواره سونا و محل نشستن استفاده کنیم تا موجب زیبایی و کیفیت کار شود. در بحث گرمایش سونا هم از هیترهای قوی و باکیفیت استفاده می کنیم. با این حال هزینه ساخت سونا با توجه به برندهای مختلف از وسایل و تجهیزات متفاوت است. پس با انتخاب درست و طراحی هرچه بهتر توسط تیم معماری این شرکت به نتیجه دلخواه خود می رسید. حتی امروزه مشتریان دست به طراحی سونا در ویلا زده اند که زیبایی ویلاها را بیشتر کرده است.

 

برای ارتباط با کارشناسان ما می توانید با شماره های درج شده در زیر صفحه با ما تماس بگیرید.