19
آبان

طراحی جدید سقف های بتنی: ایده ای نوین برای تولید و ذخیره انرژی خورشیدی!

سقف های بتنی ✔️ طراحی سقف بتنی ✔️ معماری جدید سقف ✔️ جدیدترین طراحی سقف ✔️ طراحی سقف در معماری داخلی

سقف بتنی چیست؟

سقف بتنی نوعی از سقف است که به طور کلی از بتن و فولاد ساخته شده است و البته می تواند در نوع پیش ساخته خود در انواع سازه ها نیز کاربرد داشته باشد.

اصطلاح دیگری از که از سقف بتنی استفاده میکنند دال بتنی می باشد که ممکن است برای انواع پل سازی و کف سازی مورد استفاده قرار بگیرد که اجزای تشکیل دهنده آن میلگرد و بتن می باشد، ضمن اینکه استفاده از این نمونه بیشتر در طبقات می باشد و معمولا ضخامتی بین ۱۰ الی ۵۰ سانتی متر دارد.

همچنین از دال بتنی با ضخامت کمتر می توان برای سنگ فرش ها استفاده کرد. ممکن است دال بتنی در محل موردنظر ساخته شود و یا اینکه به طور پیش ساخته در کارخانه ساخته شده و طبق اندازه گیری های دقیق در محل خود قرار بگیرد.

روش تهیه دال بتنی

برای تهیه دال بتنی یا سقف های بتنی از قالب هایی استفاده می کنند که خمیر بتن در داخل آنها ریخته شده و توسط میلگردهایی تقویت می شود. قالب ها معمولا از جنس پلاستیک، فولاد و یا چوب می باشند و برای هر پروژه و کیفیت موردنیاز نوع آن نیز متفاوت می باشد.

اما در طراحی سقف در معماری داخلی و خارجی ساختمان ها که این روزها بسیار جلب توجه کرده است و تیمی از معماران مهندسی سوئیسی به این نتیجه مهم دست یافته اند ایده سقف بتنی می باشد که قادر است انرژی خورشیدی را تولید وذخیره کند.

این سقف های بتنی قالب بندی شده مناسب برای بام ساختمان می باشد و هدف از آن تولید و ذخیره انرژی خورشیدی می باشد که بسیار هم مورد توجه قرار گرفته است.

نحوه کار سقف های بتنی با هدف تولید و ذخیره انرژی خورشیدی چگونه است؟

در ابتدا لازم است تا ارتباط بین لایه های سقف های بتنی شرح داده شود که چگونه ساخته شده و چطور انرژی خورشیدی را تولید و ذخیره می کنند.

نحوه کار به این صورت است که ابتدا لایه بتنی که داخلی ترین لایه می باشد همانند یک عملگری است که درجه حرارت را تنظیم می کند و لایه بتنی دوم ساخته شده از سلول های فتوولتیک است که به صورت یک لایه نازک است.

سقف های بتنی ✔️ طراحی سقف بتنی ✔️ معماری جدید سقف ✔️ جدیدترین طراحی سقف ✔️ طراحی سقف در معماری داخلی ✔️

برای در نظر گرفتن ارتفاع و مساحت ین نوع سقف پیشنهاد شده که ارتفاغ کلی آن را ۷.۵ متر و مساحت آن را ۱۶۰ مترمربع در نظر بگیرند ضمن اینکه ضخامت ن بین ۳ الی ۱۲ سانتی متر می تواند متغیر باشد.

این تیم معماری برای تهیه شبکه اصلی از کابل های فولادی استفاده کردند که جایگزین مناسبی برای چوب و فوم است و البته انعطاف پذیری خوبی نیز دارد.

همچنین الگوریتم جدیدی که برای تقسیم نیرو بین کابل ها و سازه اصلی سقف استفاده شده جزء مناسب ترین الگوریتم ها برای این ایده می باشد و البته نتیجه ای که حاصل شد نیز به این صورت بوده که این بتن خاصیت جاری شوندگی نسبی دارد و قادر است با توانایی پاشیدن کل سطح را پوشش دهد. از جمله مزایای دیگر این روش می توان به وزن تقریبا کم این سقف اشاره کرد که در نهایت منجر به سبک وزن شدن کل اسکلت سازه می باشد و تحمل وزن تا ۲۰ تن بتن را نیز می تواند داشته باشد.

طبیعتا با پیشرفت هر روزه تکنولوژی ایده های خلاقانه بسیاری در حوزه های مختلف شکل می گیرد که دنیای معماری نیز از این قاعده جدا نمی باشد، تحولات و طراحی هایی که این روزها در معماری های مختلف به چشم می خورد بسیار دیدنی و جذاب هستند.

در انتهای مطلب بهتر است نگاهی به طراحی پاویلیون های برتر در اکسپو دبی ۲۰۲۰ بیندازید و طراحی های بسیار جذاب آن را مشاهده کنید.