03
دی

دیوار تاریخی گرگان در مرحله ثبت جهانی است…

دیوار تاریخی گرگان | ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان | گام نهایی تا ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان | عکس هوایی از دیوار تاریخی گرگان برای ثبت جهانی

عکاسی هوایی از دیوار تاریخی گرگان برای ثبت جهانی در یونسکو

اهالی شهر گلستان مدت زمان زیادی در تلاش هستند تا دیوار تاریخی گرگان به ثبت جهانی برسد و در یونسکو به عنوان یک آثار تاریخی ثبت شود که با پیگیریهای انجام شده این کار در دست انجام است.

این دیوار در طول تاریخ به عنوان سد انوشیروان، سد اسکندر، سدفیروز و دیوار سرخ بوده است که در بین افراد منطقه گلستان به علت وجود آجرهای سرخ به مار سرخ نیز مشهور می باشد.

آثار باستانی در ایران

طول این دیوار ۲۰۰ کیلومتر می باشد که در سال ۱۳۸۷ به ثبت جهانی رسید و از همان زمان پیگیری های ثبت آن دنبال می شده که هم اکنون پرونده ثبت آن به نهایی ترین مراحل خود رسیده است و مدیر پایگاه میراث فرهنگی حمید عمرانی رکاوندی این مهم را پیگیری می کند.

تاریخچه دیوار گرگان

این دویار که مربوط به دوره حکومت ساسانیان می باشد و برای اولین بار دستور ساخت آن در سال ۴۲۰ به وسیله شاه فیروز اول صادر شد که بعده ها خسرو انوشیروان در سال ۵۷۰ این دیوار را تکمیل کرد.

تمامی این دیوار همراه با خشت و آجر ساخته شده است و به منظور دفاع از سرزمین ایران است که این دیوار ۳۸ قلعه دارد که ارتفاع هریک از آنها به ۶ الی ۱۰ متر می رسد.

هم اکنون قلعه های آنان درزیرخاک دفن شده است که در طول این ۱۷۰۰ سال معمای آن از بین رفته است و به شکل یک دشت باز می باشد.

دیوار تاریخی گرگان اخبار معماری ایران و جهان

ضمن اینکه از زمان ساخت این دیوار به بعد مردم در سلسله های بعدی نیز از آجر و خشت این دیوار برای ساخت و ساز استفاده می کردند و به طور کلی کارایی خود را از دست داد.

دیوار تاریخی گرگان اکنون در چه وضعیتی است؟

این دیوار که تقریبا بیشتر آثار خود را از دست داده است اما بازهم در نواحی شرقی از گنبدکاووس تا کلاله سالم مانده و در نواحی غربی نیز برخی از آجرهای آن شکسته شده است.

قسمتی از این دیوار به سمت ارتفاعات البرز نیز کشیده شده است که بخش دیگری از این دیوار تقریبا در حدود دوکیلومتر در خلیج گرگان است.

از سال ۱۳۷۵ این دیوار تاریخی مورد توجه میراث فرهنگی واقع شده و در سال ۱۳۷۹ این دیوار ثبت شد که اعتبارات داخلی بسیاری برای حفاظت از این دیوار مدنظر قرار گرفته است.

اخبار معماری ایران و جهان

در سال ۱۳۹۹ نیز پیگیری ها همچنان ادامه دارد اما باید مجوز از سوی وزارت خانه صادر شود تا فعالیت های بیشتری در این زمینه انجام بگیرد که برای ثبت جهانی نیز برخی از فرآیندها متوقف شده است.

اقدامات در دست انجام برای دیوار تاریخی گرگان

برای عکسبرداری هوایی از این دیوار تاریخی نیاز است تا شرایط آب و هوایی در موقعیت مناسبی قرار بگیرد تا عکسبرداری هوایی از این دیوار به طور کامل انجام شود.

همچنین برای این دیوار در سال ۱۳۹۸ دو میلیارد تومان در نظر گرفته شد که مجددا در سال ۹۹ پنج میلیارد مبلغ دیگر به تصویب رسید تا این پروژه بتواند به ثبت جهانی برسد.

اخبار معماری ایران و جهان

تمامی این اقدامات بدین منظور است که این دیوار تاریخی بتواند به ثبت جهانی یونسکو برسد تا به یکی دیگر از آثار باستانی تبدیل شده و هر ساله گردشگران و توریست های بسیار زیادی را به این منطقه جذب کرده وکمکی به اقتصاد کشور شود.

با گزارش خبری معماری پروسه فراخوانی دیگر برای مسابقه معماری و اعلام زمان پانزدهمین مسابقه معماری میرمیران با عنوان ” طراحی فضای سکونت و زندگی “ که جزئیات این مسابقه و نحوه شرکت در آن را در لینک مطالعه کنید.