08
مرداد

اصول اولیه و کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی پذیرایی

منزل امن ترین جای ممکن است که هر انسان میتواند پا در آن بگذارد. دلایل مختلفی وجود دارد که منزل را به این جایگاه امن بدل کرده است و موجبات آسایش و آرامش در این مکان فراهم است. با این حال ما همیشه به دنبال این هستیم که این ارامش را ارتقا دهیم و بیشتر کنیم. از این رو طراحی داخلی دکوراسیون پذیرایی باید به شکلی باشد که بعد از یک روز خسته کننده، ذهن مشغولی های بیشتری برای ما ایجاد نکند، به همین دلیل افراد مختلف از سبک دکوراسیون پذیرایی منزل به روش های مختلف نیز استقبال می کنند و هر کسی با توجه به سلیقه خود سبک مورد نظر خود را نیز انتخاب میکند، نورپردازی دکوراسیون منزل از نظر بسیاری از طراحان و معماران برحسته ایرانی، بسیار مهم است و باید به شکلی طراحی شود که بیشترین جذابیت را برای خانه فراهم کند، به عنوان مثال:  این روزها لاینرهای خطی یا چراغ های خطی مواردی هستند که افراد از آنها استقبال زیادی کرده اند و بسیار آنها را میپسندند، چیدمان مبلمان نیز گزینه بعدی است که باید دسترسی راحتی به کل فضای خانه ایجاد کند و به اصطلاح دست و پا گیر نباشد و به طور کلی در مورد اشکال و احجام هندسی مورد استفاده در طراحی دکوراسیون پذیرایی باید نهایت دقت و حساسیت انجام شود تا طرح نهایی کاملا با خواسته و نیاز افراد یکی باشد.

یکی از راه های ارتقا آرامش و افزایش سلامت روان ما بهینه سازی دکوراسیون منزل است که از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی دکوراسیون منزل تنها به یک قسمت خاص متکی نیست و میتوان تمام قسمت های مختلف خانه را با توجه به سبک مورد علاقه طراحی کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل اصول و نکات خاصی را در پی دارد که موجب می شود هر کسی نتواند به درستی از پس آن بر بیاید. در این مطلب میخواهیم به اصول اولیه و کاربردی طراحی دکوراسیون پذیرایی یا نشیمن منزل بپردازیم.

طراحی داخلی دکوراسیون پذیرایی * سبک دکوراسیون پذیرایی منزل * نورپردازی دکوراسیون منزل * چیدمان مبلمان در منزل با طراحی مهندسی نیما بلواسی
نورپردازی دکوراسیون منزل که با طراحی مهندسی نیما بلواسی انجام شده است، با استفاده از لوسترهای شیک، مینیمال و لاکچری متناسب با انتخاب سبک دکوراسیون داخلی بوده که هارمونی خاصی به تمامی فضا بخشیده است و تمامی جزئیات با هماهنگی بالایی انجام شده اند. 

طراحی داخلی دکوراسیون پذیرایی (نشیمن)

دکوراسیون پذیرایی از این جهت که اولین مکان، هنگام ورود به منزل است به شدت مهم است. همچنین ما بیشتر زمان خود را در پذیرایی منزل سپری می کنیم. مهمان که می آید اولین برخورد آن با همین پذیرایی است و می توان گفت تمام مدت در نشیمن به گفت و گو با ما می پردازد. با این مقدمه پی می بریم که نشیمن و از آن مهم تر دکوراسیون نشیمن چقدر اهمیت دارد.

سبک

با توجه به سبک انتخاب شده برای چیدمان دکوراسیون پذیرایی عملکرد آن نیز عوض خواهد شد. دقت کنید این بدان معنا نیست که هر سبک تنها یک عملکرد خاص را به دنبال دارد! مثلا سبک مدرن بیشتر برای رها ساختن شما از کشمکش های روزمره مناسب است و یا سبک کلاسیک بیشتر برای مهمانی های خانوادگی کاربرد دارد.

نورپردازی

مورد بعدی که باید توجه داشت روشنایی و نورگیری پذیرایی است. روشنایی و نور طبیعی در هر منزلی به شدت توصیه می شود و فقدان این مورد باعث دلمردگی و بی روحی منزل می شود. نورپردازی دکوراسیون منزل را باید با استفاده از روش های اصولی و دقیق پیش برد تا نه روشنایی زیادی ایجاد شود و نه اینکه تاریکی خانه اذیت کننده باشد.

 نورپردازی دکوراسیون منزل به صورت گسترده پذیرایی را تحت تاثیر خود قرار میدهد و اگر اصولی و به طور متنوع لحاظ شود میتواند در نتیجه نهایی به درخشش پذیرایی کمک بزرگی بکند. همچنین ورود نور طبیعی به فضای پذیرایی از ارکان مهم طراحی دکوراسیون این بخش است و تعبیه پنجره های بزرگ و دلباز به این امر کمک شایانی میکند. برای استفاده از نورپردازی دکوراسیون منزل 

می توان از امکانات مختلفی که در بازار رو به رشد هستند و به تازگی وارد شده اند استفاده کرد به عنوان مثال استفاده از چراغ های خطی جدای از به صرفه بودن بسیار شیک و لاکچری هستند و می توانید برای سفارش آنها به شماره هایی که در داخل سایت قرار داده شده است، تماس بگیرید.

فاصله گذاری مناسب

در پذیرایی به طور معمول افراد خانواده و یا دوستان و آشنایان رفت و آمد دارند و زمان خود را در آنجا سپری می کنند؛ در نتیجه ضروری است که ما چیدمان وسایل و به خصوص مبلمان خانه را نزدیک به هم طراحی کنیم. این امر سبب ایجاد صمیمیت و سهولت در ارتباط بین اعضای خانوائه و یا دوستان و آشنایان می شود. در مقابل این قضیه، چیدمان وسایل نباید زیاد از حد نزدیک باشد چرا که باعث شلوغی و تراکم بیشتر وسایل کنار هم می شود و این تاثیر منفی و عکس برا احساسات شخص دارد.

رنگ ها

انتخاب رنگ در هر زمینه ای حائز اهمیت است و در طراحی دکوراسیون یک موضوع بنیادی است. رنگ در طراحی دکوراسیون به اندازه انتخاب وسایل و تزئینات و چیدمان صحیح این موارد باید مورد توجه قرار گیرد. در نظر بگیرید که وارد نشیمن خانه ای شدید و فرش آن کرم، مبل ها آبی و پرده ها طوسی است؛ قطعا حس به هم ریختگی و عدم هماهنگی وسایل به شما القا خواهد شد. اما اگر به طور مثال فرش، مبل و پرده ها از طیف رنگی مشابهی مانند طلایی، قهوه ای و کرم انتخاب شوند؛ در برخورد اول حس هماهنگی و هارمونی یکسانی به شما انتقال داده می شود و در نهایت احساس میکنید همه چی منظم و مرتب در جای خود نشسته است.

طراحی داخلی دکوراسیون پذیرایی * سبک دکوراسیون پذیرایی منزل * نورپردازی دکوراسیون منزل * چیدمان مبلمان در منزل با طراحی مهندسی نیما بلواسی
سبک دکوراسیون پذیرایی منزل را که در تصویر مشاهده میکنید توسط تیم طراح داخلی و معماری شرکت مهندسی جناب بلواسی انجام شده است. همانطور که واضح است سعی شده که نورپردازی دکوراسیون منزل به درستی و با اصول صحیح انجام شود. چیدمان مبلمان در منزل نیز با توجه به رنگ و نحوه قرارگیری هریک به زیبایی و جذابیت این پذیرایی کمک زیادی کرده است. 

چیدمان مبلمان در منزل

مبلمان در پذیرایی اهمیت بسیاری است که به دلیل مرکزیت آن و استفاده زیاد چیدن ان میتواند زیبایی دکوراسیون را دو چندان کند و ما را به نتیجه دلخواه بیش از پیش نزدیک کند.

اصول و قواعد چیدمان مبل ساده است اما با این حال اکثر افراد به اشتباه چیدمان مبل را انجام می دهند و یا اصلا به این اصول توجه نمی کنند. طبیعی است که این گونه افراد به نتیجه ی دلخواه خود که در سر دارند نمی رسند.

یکی از اصول ابتدایی و ساده ی چیدمان مبل پیدا کردن قطه کانونی فضا است. چیدمان مبل باید نزدیک و دور این نقطه کانونی اتفاق بیفتد. در بعضی از فضا ها مواردی مثل شومینه یا پنجره که به صورت فیزیکی واقع هستند نقش نقطه کانونی را دارند. اصول و قواعد گوناگون دیگری نیز وجود دارند که در نوشته ای دیگر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اجرای نمای ساختمان

ابعاد وسایل و فضای پذیرایی  

در نظر گرفتن فضایی که میخواهیم در ان طراحی دکوراسیون را انجام دهیم جزو بدیهیات یک پروژه طراحی دکوراسیون است و توجه نکردن به این مورد بدون شک از مرگبار ترین اشتباهات است.

تصور کنید وسایل خریداری شدی برای پذیرایی نسبت به فضایی که در اختیار دارید بزرگ تر باشد. مسلما در چینش وسایل به مشکل خواهید خورد و گذشته از ان نتیجه نهایی چنگی به دل نمی زند. باتوجه به این که ایجاد نظم در دکوراسیون یک فضا نقش حیاتی دارد؛ همین مشکل باعث می شود تعادل و توازن میان ابعاد منزل و وسایل بر هم بخورد و درنتیجه نظم کلی فضا از بین برود.

مورد دیگر که حتما باید نظر گرفت در این زمینه اهمیت دادن به همخوانی و توازن میان سبک مورد علاقه با وسایل و هماهنگ بودن این موارد با هم است. به عنوان مثال: چیدمان مبلمان در منزل را نمی توان به هر سبک و روشی انتخاب کرد چرا که باعث می شود خانه در نگاه اول چندان جذاب به نظر نرسد و همیشه ذهن افراد به دنبال یک هماهنگی در دکوراسیون داخلی میگردد.

اشکال و احجام هندسی مورد استفاده در طراحی دکوراسیون پذیرایی

حجم های هندسی میتوانند تاثیر گذاری خاصی در جلوه پذیرایی یک منزل داشته باشند. این اشکال و احجام هندسی در هر وسیله مورد استفاده در پذیرایی نفوذ می کنند و تاثیر خود را به نمایش میگذارند.

حجم‌های هندسی می توانند نقش یک نقطه کانونی در دکوراسیون خانه را بر عهده گیرند و به چشم آیند. این احجام میتوانند به صورت اویز هایی بر روی دیوار ها و یا از سقف اویزان باشند. لوستر یکی از این دسته وسایل هست که وجود ان در پذیرایی علاوه بر زیبایی تاثیر چشمگیری در نورپدازی دارد. حال انتخاب لوستر با حجم و شکل مناسب باید با دقت و توجه بسیار باشد و تا با سبک دکوراسیون پذیرایی هماهنگی لازم را برقرار کند.

اشکال هندسی مختلف می توانند در قفسه های کتابخانه یا هر نوع قفسه دیگری به کار گرفته شوند. این اشکال باعث میشوند قفسه های موجود در پذیرایی شکل منحصر به فردی به خود بگیرند و از فرم مکعبی، ساده و همیشگی در آیند. این طراحی، نگاه ما را جلب می کنند و زیبایی و خاص بودن را تجلی می بخشد.

طرح های هندسی جلوه مدرن و زیبایی به دیوار های منزل و به اختصار پذیرایی منزل می دهند. شما می توانید این طرح ها را به صورت دست ساز بر روی دیوار نقاشی کرده و یا از تابلو هایی با طرح های هندسی متفاوت استفاده کنید. بهتر است اگر از تابلو های ماده استفاده می کنید ان ها را بر روی دیواری با رنگ سفید نصب کنید زیرا پس زمینه سفید معمولا برای این گونه طرح ها بهترین انتخاب است و زیبایی تابلو را بیشتر به چشم می آورد.

طراحی مبلمان و چیدمان مبلمان در منزل به صورت اشکال هندسی نیز ایده مناسبی برای افزایش هنر و زیبایی دکوراسیون پذیرایی هست. اشکال مختلفی مثل مثلث، مربع، دایره و… را میتوان در این زمینه به کار برد.

شکل های هندسی هر کدام نمادی از روحیات و اخلاقیات انسان دارند و شما میتوانید با توجه به احوال خودتان هرکدام که میپسندید را انتخاب کنید؛ البته که باید به فضای در اختیار هم دقت داشت چرا که فضاهای کوچک محدودیت زیادی دارند و طراحی دکوراسیون این گونه منازل دست طراح را باز نمی گذارد. اجرای طرح مثلث در چیدمان مبلمان به دلیل داشتن گوشه های تیز و سه ضلعی نماد هیجان، نشاط و تحرک است. طراحی مبلمان به صورت مربع نماد صلابت و قدرت است. و بهره مندی از این شکل هندسی در خانه های بزرگ بسیار کارآمد است زیرا تقارن به خوبی حفظ می شود. طراحی به صورت شکل هندسی دایره نیز نشان از محبت و صمیمیت دارد. با توجه به نماد های ذکر شده برای هر یک از اشکال هندسی اجرا کردن هر کدام از ان ها زیبایی تحسین بر انگیزی را خلق میکند.

عنصر دیگری که اشکال هندسی جلوه چشم نوازی به ان اهدا میکنند قالیچه و یا فرش های مورد استفاده در پذیرایی منزل است. قالیچه ها و فرش های کوچک در بزرگ نشان دادن فضا و همچنین زیبا سازی فضای نشیمن و پذیرایی نقش دارند. دقت درانتخاب شکل هندسی مناسب و اندازه مناسب با ابعاد فضای اجرایی می تواند نتیجه ی اعجاب انگیزی در جلوه بصری نشیمن منزل داشته باشد.

همانطور که مشاهده می کنید طراحی دکوراسیون پذیرایی و سبک دکوراسیون پذیرایی منزل طیف مختلفی از ایده ها، سبک ها و انتخاب ها را پیش روی شما می گذارد شما دست بازی در این زمینه دارید. توجه به جزئیات و انتخاب های هماهنگ و به جا با توجه به بودجه شما میتواند منزل تان را دگرگون کند و ساعت ها شما را خیره کند. کلید اصلی این مهم فقط و فقط رعایت اصول و قواعد طراحی است و حتی با کمترین هزینه هم میتوانید شاهکاری را در پذیرایی خانه تان اجرا کنید و با طراحی مهندسی نیما بلواسی از بهترین و جذاب ترین چیدمان مبلمان در منزل بهره مند شوید.