08
مرداد

طراحی باغ ویلا و سبک های مختلف آن در مشهد

یکی از ترکیب های چشم نواز در ساخت بنا و محل سکونت ترکیب ساختمان با محوطه ای طبیعی ست که به باغ ویلا مشهور است. باغ ویلا در واقع محلی برای زندگی با مساحت وسیع و بزرگ است که در آن باغ به عنوان چشم اندازی طبیعی و ساختمان به عنوان محل سکونت تلقی میشود. از این رو طراحی محوطه باغ ویلا ایرانی یکی از پرطرفدارترین امور ساختمانی است که هر فردی به دنبال بهترین طراحی باغ ویلا کلاسیک یا به سبک طراحی باغ ویلا مدرن است. اما باز هم لازم به یادآوری است که طراحی باغ ویلا روستیک یکی از مواردی است که در نوع پرطرفدار است و افراد زیادی هستند که این سبک از معماری ویلا باغ در مشهد را میپسندند.

باغ ویلا در بین افراد اکثرا به دلیل داشتن آرامش خاص و دلنشین و دوری از شلوغی شهر و سر و صدا و آلودگی آن گزینه مناسبی است؛ البته موارد استفاده آن به آرامش و بهره مندی از طبیعت واقع در آن ختم نمی شود و جنبه تفریحی و برگزاری دورهمی دوستانه نیز دارد.

باغ ویلا معمولا در مناطق روستایی و یا حومه شهر ها که فضای بزرگ و وسیع و مناسبی که در اختیار است بنا می شود اما گاهی به سلیقه کارفرما در داخل شهر در صورت وجود مساحت لازم قابل اجرا است. از همین رو کسانی که چنین نوستالژی هایی را دوست دارند می توانند از طراحی باغ ویلا روستیک استفاده کنند.

نکته حائز اهمیت دیگر درباره اجرای باغ ویلا معماری و طراحی آن است که در واقع روح و جلوه بی نظیر یک باغ ویلا بکر و اصولی را در کالبد آن می دمد. طراحی باغ ویلا از سبک معماری لند اسکیپ الهام میگیرد. لند اسکیپ به معنی ایجاد تغییرات گسترده در محوطه بیرونی ساختمان است. از این رو در مطالب زیر به شرح چگونگی طراحی و مدل هایی از طراحی های باغ ویلا می پردازیم.

طراحی باغ ویلا چگونه صورت میگیرد؟

طراحی باغ ویلا به دو بخش تقسیم می شود: طراحی ویلا و طراحی محوطه باغ؛ در طراحی باغ ویلا به دلیل تمرکز بیشتر بر روی محوطه و باغ، بیشتر به طراحی شیک و لاکچری این بخش توجه می شود. با این حال نباید از طراحی خود ویلا و هماهنگی آن با عناصر محوطه باغ غافل شد.

وابستگی طراحی باغ ویلا به باغ آرایی و تناسب گیاهان انتخابی با بنا و مصالح مورد استفاده بسیار امر مهمی است.

در واقع ما باید برای طراحی این نوع محوطه با توجه به سبک انتخابی و مصالح مورد استفاده و همچنین اقلیم منطقه مورد نظر گل وگیاهانی را انتخاب کنیم که هماهنگی و چشم نوازی خاصی را به نمایش بگذارند. نکته دیگری که نباید از ان غافل شد این است که باید جنبه علمی را در انتخاب گیاهان در نظر گرفت تا هم منجر به کاهش هزینه های تامین آن و هم سهولت نگهداری آن شود.

سبک های متفاوت باغ ویلا

طراحی باغ ویلا از سبک های متفاوتی پیروی می کند و سلیقه و روحیه انسان بسیار در این امر دخیل است.

از سبک های آن می توان به سبک های مدرن، سنتی (ایرانی)، کلاسیک و روستیک اشاره کرد.

طراحی محوطه باغ ویلا سنتی (ایرانی)

همانطور که میدانیم معماری و طراحی های ایرانیان بسیار خاص و هنرمندانه انجام می شده است و این در اثار تاریخی ما به وضوح قابل رویت است.

در سبک سنتی ساختمان اصلی یا همان ویلا هسته اصلی و مرکزی مجموعه را تشکیل می دهد و دیگر موارد مانند پازل بر اساس ویلا ساخته و پرداخته میشود. پیرو این مطلب مرکزیت ویلا(کوشک) بسیار مورد توجه است.

عنصر ویژه ای که در این سبک طراحی به کار میرود تقارن است. تقارن به خوبی منظره باغ ویلا را در سبک سنتی جلا می دهد و حس نظم را به بیننده القا می کند. متقارن سازی در سبک سنتی در جای جای ویلا و محوطه، پیاده رو ها و اکثر عناصر تشکیل دهنده کل مجموعه به چشم می آید.

فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت، ارزش کارکردی و بسیاری از عوامل دیگر در کنار هم قرار می گیرند. در طراحی اغلب باغ های ایرانی این اصل به خوبی دیده می شود. سلسه مراتب در باغ ها از سردر ورودی یا گاهی میدان و آبنمایی در بیرون باغ (جلوخان) شروع و با گذشتن از هشتی و محور اصلی به کوشک باغ می رسد. این اصل را در ارتفاع، رنگ و اندازه عناصر باغ هم میتوان جستجو کرد.

یکی دیگر از مشخصه های این سبک وجود جوی آب، آبشار، حوض، استخر و بهره گفتن از پنجره های بزرگ و رنگی است. در این سبک زوایای طراحی گرد می باشد و این القا کننده طراحی های گنبدی شکل معماران ایرانی در دوره های گذشته تاریخ است. پوشش گیاهی مورد استفاده در این سبک معمولا شمشاد، درختان کوتاه و بلند و گل کاری های زیبا است.

طراحی باغ ویلا و سبک های مختلف آن در مشهد طراحی محوطه ایرانی طراحی مدرن کلاسیک طراحی باغ ویلا روستیک بهترین تیم معماری در مشهد
ویلا کوهساران که طراحی، نظارت و اجرا توسط تیم مهندسی معماری در مشهد، آقای نیما بلواسی انجام شده است.

طراحی محوطه باغ ویلا مدرن

سبک مدرن در بسیاری از زمینه ها بر سادگی در عین زیبایی اهمیت می گذارد و از شلوغی بیش از اندازه به دور است. این اندیشه ی پشت این سبک در طراحی باغ ویلا به سبک مدرن نیز قابل رویت است. در همین راستا محدودیتی برای دیزاین وجود ندارد سلیقه شخصی مورد قبول قرار می گیرد. عدم محدودیت در دیزاین موجب شکستن سد یکنواختی می شود و از تکرار و ایجاد موارد کسل کننده جلوگیری میکند.

طراحی باغ ویلا مدرن
طراحی باغ ویلا مدرن

بر خلاف سبک ایرانی تقارن در طراحی باغ ویلا مدرن از اهمیت چندانی برخوردار نیست و باز هم برخلاف سبک ایرانی معماری ان مبتنی بر گوشه های تیز است. با این حل خطوط منحنی و اشکال هندسی مانند دایره، بیضی و خطوط مشبک در ابعاد مختلف نیز استفاده می شود. استفاده زیاد از شیشه در گوشه و کنار این سبک و سیاق ویژگی مشترک آن با سبک ایرانی است. پنجره ها بزرگ و دلباز تعبیه و نصب میشوند و این سبب نورگیری عالی ساختمان میشود. همچنین جلوه ای از باغ و طبیعت پیش روی ساختمان برای ساکنین به نمایش در می اید گویی مرزی بین ساختمان و باغ وجود ندارد و حس آرامش و طراوت و نشاط را در دل ساکنین دو چندان میکند. پوشش گیاهی نیز با توجه به موارد علمی و اقلیم و جغرافیای مجموعه قابل انتخاب در طراحی باغ ویلا مدرن است و هماهنگی آن با خود ویلا اهمیت دارد.

طراحی باغ ویلا به سبک کلاسیک

سبک کلاسیک در طراحی باغ ویلا مطیع تقارن است. جزئیات به وفور در طراحی باغ ویلا کلاسیک وجود دارند و عناصر تزئینی پای ثابت این نوع سبک است. زوایا به صورت منحنی بر پیکر باغ ویلا جا خوش میکنند و خبری از زوایای تیز در این سبک نیست. به کار گیری المان های تاریخی و مجسمه های کلاسیک و تاریخی زیبایی بصری سبک کلاسیک را تامین می کنند و معرف قاطع این سبک هستند. رنگ های مورد استفاده معمولا سفید و و رنگ های تند هستند و برخلاف سبک مدرن رنگ های خنثی برای این سبک ایده جالبی برای استفاده نیستند.

طراحی باغ ویلا کلاسیکطراحی باغ ویلا و سبک های مختلف آن در مشهد طراحی محوطه ایرانی طراحی مدرن کلاسیک طراحی باغ ویلا روستیک بهترین تیم معماری در مشهد
طراحی باغ ویلا کلاسیک

ایجاد حس شکوه و عظمت در ذهن بیننده بسیار مورد توجه است بدین ترتیب تزئینات لوکس و المان های تجملاتی تاثیر به سزایی بر این امر دارد به عنوان مثال استفاده از سنگ های قیمتی در قسمت های مختلف مانند: راه رو ها یا بر روی دیوارها و یا استفاده از لوازم تزئینی آنتیک و کمیاب منظره ای از تجملات و شکوه را پدیدار میکند.

برای طراحی و ساخت تجهیزات کاربردی همچون آلاچیق در محوطه سازی کلاسیک، استفاده از سنگ مرمر و تزئینات نگهدارنده و پوشش سقف، کاربردی گسترده دارد و موجب ایجاد فضایی خیره‌کننده در ویلا می‌شود. استفاده از آب‌نماهایی از جنس سنگ مرمر همراه با تراش‌کاری‌های ظریفی که بر روی آن وجود دارد به همراه نورپردازی با رنگ‌های سفید و زرد موجب خلق یک فضای بیرونی متفاوت و منحصر به فرد می‌شود.

نقش ترموود در باغ ویلا ایرانی

پایه ستونها و گل های تزئینی با چینش و تقارن خاص در دو طرف راه رو ها و پیاده رو ها و هماهنگی تمامی المان ها عناصر محوطه باغ ویلا به سبک کلاسیک هارمونی زیبایی را رقم می زند و ابهت و شکیل بودن را به بالاترین درجه می رساند.

پوشش گیاهی نیز در این سبک به صورت دختان تناور و بلند و شاداب و سرحال است تا شکوه و عظمت بنا به خوبی در ذهن تداعی شود.

طراحی باغ ویلا به سبک روستیک  

در طراحی روستیک تلاش می شود تا بیشترین شباهت به طبیعت حفظ شود و حسی مانند زندگی در طبیعت به کاربر منتقل شود.؛ استفاده از فرم های طبیعی بسیار اهمیت دارد و موثر است. این هدف با استفاده از آبشار های کوتاه، برکه، استفاده از سنگ های طبیعی و نامنظم در راه رو ها و یا پله ها و المان های دیگر حاصل می شود.

شومینه و اتشگاه در فضای باغ و فضای بیرونی ویلا نیز حس حضور در طبیعت را به جریان می اندازد و از ویژگی های خاص سبک روستیک به شمار می آید. یکی از مواردی که در طراحی باغ و ویلا ایرانی حائز اهمیت است، اجرای روف گاردن است که نقش بسیار زیادی در زیباسازی یک ویلا باغ ایرانی دارد.

طراحی باغ ویلا و سبک های مختلف آن در مشهد طراحی محوطه ایرانی طراحی مدرن کلاسیک طراحی باغ ویلا روستیک بهترین تیم معماری در مشهد
طراحی باغ ویلا روستیک

بیشتر متریال آستفاده شده در این روش طراحی از چب مصالحی است که در خانه های روستایی استفاده می شود. از مصالح مصنوعی در این نوع باغ ویلا ها استفاده نمی شود تا هدف سازه به بهترین شکل اشکار شود. یاد آوری ویژگی های بصری روستا و طبیعت بکر، این سبک را بسیار پرطرفدار کرده و انسان را دقیقا به جایی که در حقیقت تعلق دارد می رساند. همین هماهنگی با طبیعت آرامش و احوالی شگفت انگیز را با خود به همراه می آورد که ناخوداگاه انگیزه و حال خوب را برای کاربر به وجود می آورد.

در آخر باغ ویلا ها مکان های بسیار آرامش بخشی هستند که برا دوری از کار و مشکلات به صورت موقت و رها ساختن ذهن از درگیری های روزمره به میزان زیادی مفید هستند. چه بسا  ادقام کردن خانه با محوطه ای مانند باغ در شهرها نیز دیده میشود و امیدواریم در شهرها به سرعت رواج پیدا کند چرا که سازه هایی مکعب شکل و با طبقات زیاد و واحد های کوچک رنگ و بوی زندگی را از بین برده است.