09
مرداد

انواع چراغ های خطی و مزیت های آن

در چندین سال قبل چیزی تحت عنوان روشنایی خطی وجود نداشت و در نورپردازی فضاها کمبود چراغ های خطی بسیار احساس می شد. همین باعث شد تا متخصصان این زمینه چراغ های خطی روکار و چراغ های خطی توکار را پدید آورند. این نوع چراغ ها انواع مختلفی دارند مانند: چراغ خطی ریلی و چراغ خطی آویز و… که در ادامه به آن ها به طور کامل می پردازیم. قطعا با خواندن این مقاله می توانید با دانستن نوع و کاربرد چراغ های خطی، از قیمت چراغ های خطی توکار و سایر موارد بهتر مطلع شوید و با کمترین هزینه بهترین انتخاب را برای نورپردازی محیط دلخواه خود را داشته باشد. چراغ های خطی در دکوراسیون یکی از جذاب ترین طراحی هایی است که این روزها سر وصدای زیادی به پا کرده است و طرفداران زیادی را به سمت خود کشانده که با کمی دقت و حساسیت می توانید از آن در فضاها و مکان های مختلف یک خانه، ویلا، اداره و… استفاده کرد.

چراغ خطی چیست؟

نام لاتین آن (linear lighting) می باشد و به نام چراغ های خطی در دکوراسیون و یا چراغ لاینی مشهور است. چراغ های خطی در دکوراسیون جزء مدرن‌ ترین و جدید ترین سیستم‌ های روشنایی می باشند که نسبت به سیستم‌ های روشنایی قدیمی پیشرفته تر هستند و ویژگی های چشم گیری دارند. این ویژگی ها شامل : بازده نوری بسیار بالاتر، طول عمر بیشتر، شار نوری بهتر، مصرف انرژی کمتر می شود. البته یکی از نکات حائز اهمیت در رابطه با چراغ های خطی این است که نور را به صورت یکنواخت پخش می کنند.

وجود این ویژگی های مهم در چراغ های خطی در دکوراسیون باعث می شود که آن را از سایر چراغ ها متمایز کند و کاربرد آن ها را افزایش دهد. طراحان و معماران نیز همواره در تلاش اند تا با استفاده از انواع مختلف چراغ های خطی، بهترین و خاص ترین طراحی را  در دکوراسیون داخلی و یا نمای خارجی ساختمان انجام دهند و با بهره گیری از این مدل نورپردازی فضایی جذاب و دلنشین را به کارفرمایان خود ارائه دهند.

ویژگی های ظاهری چراغ های خطی

همانطور که از نامش پیداست این چراغ ها مانند یک خط هستند. طول این چراغ‌ ها معمولاً بلند است و به صورت های متنوعی در بازار عرضه  می شوند. با چراغ های خورشیدی که یکی از متریال های روشنایی برای باغ و ویلا می باشد، می توانید با کلیک بر روی لینک آشنا شوید.

انواع چراغ های خطی

چراغ های خطی دارای انواع مختلفی هستند که از نظر نصب و کارایی، می توان آن ها را به سه دسته تقسیم کرد :

  • چراغ خطی توکار
  • چراغ خطی روکار
  • چراغ خطی آویز

البته شایان ذکر است که هر کدام از این ها شامل مدل های مختلفی می شوند که در ادامه به صورت مختصر و مفید به آن ها می پردازم.

۱.چراغ خطی توکار

این نوع چراغ ها باید در سقف‌ های کاذب نصب ‌شوند. به این خاطر در هنگام ساخت و ساز ساختمان در درون سقف ‌ها باکس یا شیارهایی مناسب با ابعاد این چراغ‌ ها باید ایجاد نمود و پس از آن چراغ در داخل آن نصب شود تا فریم چراغ به خوبی در این شیارها پنهان شود و قابل دید نباشد تا زیبایی ساختمان را چندین برابر کند. هم چنین می ‌توان در بعضی دیوارهایی که شرایط خاصی دارند نیز از چراغ های توکار بهره گرفت.

در چراغ های خطی توکار سطح نور و محل نصب باید یکسان باشد و بیرون زدگی در سقف یا دیواری که چراغ در آن نصب شده است نباید وجود داشته باشد و این ها مسلتزم این است که نصب به خوبی انجام شده باشد.

با استفاده از این نوع چراغ‌ می‌ توان انواع لاین ‌های نوری مستقیم، منحنی و کروی، متناسب با قوس ‌های فضا و نحوه چیدمان دکور فضا را نورپردازی کرد.

این مدل یکی از چراغ هایی است که از محبوبیت بالایی، در میان طراحان و معماران و همچنین در میان عموم مردم دارد چون گزینه های عالی برای انتخاب و پیاده سازی ایده های خودشان دارند. مثلاً در فروشگاه‌ ها استفاده از چراغ توکار زیبایی خاصی به محیط می بخشد و باعث افزایش جذابیت بصری و شیک بودن فضای مورد نظر می‌شود.

بنابراین از این چراغ ‌ها می ‌توان در هر محیطی مانند محیط اداری، تجاری، مسکونی و…استفاده کرد به شرط آنکه برای نصب چراغ خطی به صورت تو کار، شرایط مناسب را داشته باشند.

انواع چراغ خطی توکار

چراغ های خطی توکار شامل چند نوع می شوند که بسته به نوع آن می توان آن را در محیط مناسب تر استفاده کرد تا کارایی و اثر گذاری آن افزایش یابد.

چراغ خطی توکار دفنی

این نوع چراغ‌ به دلیل و مقاومت بالایی که در برابر گرد و غبار و انواع آلاینده ‌ها دارد بیشتر در فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. ویژگی دیگر آن این است که دارای استحکام بالا هستند و وزن نسبتا بالایی را تحمل می کنند به این سبب می توان از آن ‌ها برای روشنایی خیابان ‌ها یا جاده‌ های محل عبور وسایل نقلیه نیز استفاده کرد.

چراغ خطی لبه دار

از نام های دیگر چراغ خطی لبه دار، چراغ خطی فریم دار و یا قاب دار می باشد. این نوع چراغ دارای ظاهری زیباست و کاربرد فراوانی در سبک ‌های مختلف نورپردازی دارد. از جمله ویژگی های مهم آن می توان به نصب سریع و آسان ، وزن سبک، نور دهی مناسب و همچنین بهره نوری بالا اشاره کرد. رنگ طوسی در دکوراسیون چه تاثیری دارد و چگونه می توان یک رنگ جذاب و دلنشین را برای دکوارسیون داخلی منزل انتخاب کرد که بازخورد آن در لاینرهای خطی به شکل خیره کننده ای تماشایی باشد و فضای خانه را بسیار لوکس تر نشان دهد؟

چراغ خطی بدون فریم

این مدل چراغ از نوع LED است و مانند سایر چراغ های خطی بازده نوری بالایی دارد. جنس بدنه ی آن از آلومینیوم اکسترود است و با اندازه های متفاوت عرضه می شود که این مسئله باعث می‌شود کارشناسان نورپرداز بهتر بتوانند در محیط های مدنظرشان از آن بهره مند شوند.

چراغ خطی نواری

این چراغ‌‌های خطی دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و می توان به شکل خاص و منحصر به فردی با استفاده از آن نورپردازی ساختمان را انجام داد.

۲.چراغ خطی روکار

از این سبک نورپردازی بیشتر در مواقعی استفاده می شود که امکان استفاده از چراغ های خطی توکار و یا امکان برش سقف وجود نداشته باشد.

برای بهره گیری از این نوع چراغ شرایط محیطی خاصی اعم از ارتفاع مناسب سقف می باشد یعنی ارتفاع سقف زیاد نباشد تا بتوان از سیستم ‌های آویز در آن استفاده کرد. این مدل چراغ بیشتر برای مواقعی مناسب است که برای مثال تمایل دارید طرح نورپردازی ساختمان را عوض کنید و یا سیستم روشنایی مکان مد نظرتان را تغییر بدهید اما امکان تغییر و یا برش سقف و دیوارها را ندارید می ‌توانید در این موقعیت می توانید با استفاده از چراغ خطی روکار ایده جدید سیستم روشنایی مورد نظر خود را پیاده سازی کنید.

البته باید این نکته را از یاد نبرد که در این حالت بدنه چراغ بعد از نصب در دیده می شود و فضایی را اشغال می کند اما باز هم میتوان به آن طور دیگری نگاه کرد، آن گونه که جنبه مثبت آن را در نظر بگیریم و از رنگ ‌ها و طرح ‌های متنوعی برای چراغ های سقفی استفاده کنیم این چنین بهتر می توان بدنه چراغ را متناسب با طراحی و رنگ دکوراسیون محل مورد نظر خود انتخاب کرد و به محیط جذابیت دلنشینی ببخشیم.

امروزه یکی از بیشترین کاربرد های آن در فضا هایی مانند کافی شاپ ها می باشد که دیگر استفاده از چراغ های آویز بخشی از دکوراسیون داخلی آن ها شده است.

انواع چراغ خطی روکار

چراغ های خطی روکار دارای انواع مختلفی می باشد که آن ها را معرفی می کنیم.

انواع چراغ های خطی در دکوراسیون و مزیت های آن | چراغ های خطی چیست | چراغ های خطی روکار | چراغ خطی سقفی | چراغ های خطی توکار

چراغ خطی سقفی

در ظاهر چراغ ‌های خطی سقفی می توان به این اشاره کرد که دارای قاب است و قاب آن به سقف متصل شده و حد فاصلی بین سقف و چراغ وجود ندارد. عموما جنس بدنه این چراغ‌ ها آلومینیوم است و ویژگی آلومینیوم این است که گرما را به خوبی مدیریت می‌کند.این نوع چراغ نیز دارای بهره نوری مناسب است.

۳.چراغ خطی آویز

به طور کلی با توجه به توضیحاتی که تا کنون دادیم می توان گفت این نوع چراغ جزء زیرمجموعه ای از چراغ های روکار قرار می گیرد. به لحاظ سیستم روشنایی با دیگر چراغ های خطی تفاوتی ندارد بلکه تفاوت آن در نصب آویز آن است که با توجه به مکان به شکل های مختلفی انجام می پذیرد. در فضاهایی با ارتفاع سقف زیاد، نا گزیریم برای رسیدن به نور کافی از چراغ های بیشتری استفاده کنیم.

اما اگر بتوانیم فاصله بین چراغ و کف را کمتر کنیم هزینه کمتری برای روشنایی خواهیم پرداخت. استفاده از چراغ های آویز خطی بهترین و هواشمندانه ترین روش برای حل این مشکل است که علاوه بر کاهش هزینه زیبایی اثر گذاری نیز به محیط القا می کند.

ویژگی دیگر این چراغ ها این است که می توان آن را از محل نصب شده جا به جا کرد، بنابراین در صورت جابجایی و تغییر مکان، نیاز به هزینه مجدد برای خرید و اجرای چراغ  و نور پردازی نخواهد بود. از این چراغ می توان بر روی میزهای کنفرانس و جلسات، کانتر، جزیزه آشپزخانه، لابی هتل ها و مجتمع های تجاری، کافه و رستوران ها و… استفاده کرد.

کاربرد چراغ های خطی

همانگونه که تا این بخش از مطالب، انواع مختلف این چراغ‌ ها را مرور کردیم تا حدودی نیز با نوع کاربری و ویژگی‌ های آن ‌ها آشنا شدیم. در این قسمت کاربرد های گوناگون این چراغ‌ ها را بیان می‌ کنیم تا هنگام نورپردازی بتوانید بهترین انتخاب را نسبت به مکان مد نظر خود داشته باشید و به بهترین نحو ممکن آن را اجرایی کنید.

طراحی کافی شاپ 

نمای خارجی ساختمان

اجرا و به کار گیری نورپردازی مناسب برای نمای ساختمان بسیار حائز اهمیت است و باید به نکته هایی از قبیل: استفاده از چراغ ‌هایی با طول عمر بالا،‌ پخش نور مناسب و چراغ هایی با  مقاومت در برابر انواع آسیب‌ ها و شرایط آب و هوایی توجه نمود .

امروزه استفاده از چراغ‌ های خطی در نما به وفور قابل مشاهده است بهترین روشی که می ‌توان در نورپردازی در نما مورد استفاده قرار داد چراغ‌ های توکار معمولی و یا حتی چراغ ‌های خطی رشته‌ای است که با انعطاف پذیری که دارد در تمام نقاط قابل استفاده است.

سقف ساختمان ( آپارتمان /ویلایی)

برای همه آشکار است که فضای داخلی ساختمان قطعا نیاز به روشنایی مناسب دارد پس نورپردازی در داخل ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است، از همین رو طراحان و کارشناسان نورپرداز سعی بر این دارند که به بهترین نحو ممکن آن را به مرحله اجرا برسانند. یکی از روش های که بسیار کمک کننده خواهد بود بهره گیری از چراغ های خطی در سقف ساختمان است.

سقف آشپزخانه

برای سقف ساختمان به این نتیجه رسیدیم که نورپردازی از طریق این نوع چراغ ها مناسب است پس می توان جزئیات بیشتری را در رابطه با نور بخشیدن به بخش های مختلف یک ساختمان مسکونی بررسی کرد.

برای نمونه در آشپزخانه نورپردازی بالای جزیره آشپز‌خانه بسیار حائز اهمیت است زیرا تاثیر مهمی در اشتها و روحیه افراد دارد و علاوه بر این در جلوه و زیبایی آشپزخانه نیز موثر است.

یکی دیگر از انواع چراغ‌ هایی که برای نورپردازی در این مکان به کار گرفته می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است، چراغ خطی روکار آویز است که ظاهری جذاب و مدرن با نورپردازی با CRI و روشنایی بالا دارد که مصرف کننده به خوبی می تواند از آن بهره گیرد و به آشپزخانه منزل خود روشنایی و زیبایی ببخشاید.

سقف اتاق خواب

امروزه سبک اتاق خواب‌ ها بیشتر به سمت دکوراسیون مدرن و مینیمال می ‌رود که این کار با استفاده از چراغ خطی امکان پذیر است. در این محیط نور‌های خطی هم برای تامین نور و هم برای استفاده دکوراتیو، استفاده می شود. چراغ های خطی ریلی برای دکور مناسب هستند.

سقف سرویس بهداشتی

می توان گفت عموما سرویس‌ های بهداشتی از نورپردازی خاص و منحصر برخوردار نبودند اما به تازگی اهمیت و توجه ویژه ‌ای حتی به این بخش از خانه اختصاص داده می ‌شود. افرادی که به دنبال فضایی جالب و جدید در سرویس بهداشتی خود هستند استفاده از چراغ‌های خطی رشته‌ای ضد آب یا چراغ‌های خطی توکار ضد آب به آن ها پیشنهاد می شود و در واقع بهترین انتخاب آنان می تواند باشد.

کف محوطه آپارتمان

نورپردازی کف محوطه آپارتمان با چراغ خطی دفنی بهترین گزینه است. این روز‌ها نورپردازی در محوطه آپارتمان ‌های تجاری و مسکونی مورد توجه قرار می گیرد. این نوع نورپردازی به صورت متمرکز بر رو عناصر دکوراتیو و یا گل گیاه موجود در فضا انجام می ‌شود و توجه مخاطب را به خوبی به خود جلب می ‌کند. در این اجرای این کار نیز باید توجه داشت که حتما چراغ ‌های استفاده شوند که از نظر مقاومت در برابر آلاینده‌ ها و صدمات فیزیکی مقاوم باشند. استفاده از چراغ ‌های خطی دفنی و چراغ ‌های خطی توکار چه با فریم و چه بدون فریم گزینه مناسبی می ‌باشند.

 پارکینگ

پارکینگ‌ ها محیطی هستند که باید دارای نوری به رنگ ‌های روشن و شار نوری بالا باشند تا بتوانند حس خوبی را در هنگام ورود به ساختمان القا کنند. علاوه بر جلوه زیبایی نور پردازی در ساختمان از منظر دیگر نیز اهمیت دارد و آن امنیت و جلوگیری از وقوع تصادف می باشد. پس باید در روشنایی اجزای پارکینگ اعم از سقف و دیوارها توجه نمود. انتخاب چراغ ال ای دی در میان چراغ‌ های خطی مناسب است و بهتر است چراغ خطی ‌های توکار بدون فریم و چراغ ‌های خطی رشته ای برای نورپردازی تاکیدی دیوار‌ها انجام شود.

سقف و دیوار ساختمان تجاری

نورپردازی سقف و دیوار ساختمان تجاری با چراغ خطی با توجه به نوع کاربری که دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در اینگونه فضاها این نور‌ها باید با دیزاین خاصی چیده شوند و کاملا همپوشانی داشته باشند تا هیچ نقطه‌ ای از ساختمان خالی از نور و تاریک باقی نماند. در این میان استفاده از چراغ ‌های خطی آویز یک از گزینه های پیشنهادی است.

مراکز درمانی

مراکز درمانی نیز همانند بسیاری از فضا‌ها نیازمند شار نوری بالایی هستند و به دلیل دقت کارهایی که در این فضا انجام می ‌شود اهمیت این موضوع چندین برابر می شود. پس می‌ توان گفت گزینه ی مناسب استفاده از چراغ‌ های خطی می ‌باشد. اگر ساختمان سقف کاذب داشته باشد می ‌توان از نوع توکار و اگر امکان نصب آن وجود نداشته باشد می‌ توان به صورت روکار یا آویز استفاده نمود.

سقف ساختمان اداری

در فضاهای اداری راحتی و آسایش کارمندان و مراجعه کنندگان قابل اهمیت است بنابراین باید نوری بدون لرزش و پخش مناسب در اختیار آنان باشد که در این حالت چراغ ‌های خطی توکار که با دو حالت فریم دار و بدون فریم گزینه مناسبی برای نورپردازی ساختمان اداری هستند.

نورپردازی ساختمان تجاری ( فروشگاه ها)

نور مناسب از جمله فاکتورهایی است که در فضا‌های فروشگاهی تاثیری مستقیم بر روحیه افراد و مشتریان مجموعه دارد و یکی از شگردهای مورد توجه در فروش این است که نورپردازی مناسب می‌تواند میزان فروش را تا چندین برابر افزایش دهد.

مزیت های چراغ های خطی

حال که با انواع این چراغ های خطی آشنا شدید و اطلاعات کافی نیز در رابطه با کاربرد های آن دارید بهتر میتوانید به این سوال که استفاده از چراغ های خطی چه مزایایی دارد؟ پاسخ دهید و مخاطب خود را به سمت بهره گیری از این نوع چراغ سوق دهید و یا حتی خودتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • اولین مزیتی که می توان به آن اشاره کرد این است که چراغ های خطی انعطاف پذیری بالایی دارند، به همین جهت تقریباً در هر نوع سقفی قابل نصب هستند. می توان آن ها را به صورت معلق(آویز)، توکار و یا روکار، نصب کرد. بعضی از چراغ های خطی طیفی از شکل های متصل را در شکل های گوشه L یا اتصالات T و متقاطع ارائه می دهند. این شکل های متصل به همراه طیف های مختلف، به طراحان نورپردازی این امکان را می دهند تا طراحی های بی نظیر و چشمگیری را ایجاد کنند.
  • چراغ خطی روکار از نظر ابعاد، رنگ، توان، نحوه نصب، شکل ظاهری قاب و… به دسته بندی‌ های مختلفی تقسیم می‌ شود. همین تنوع بالا به مشتریان اجازه می‌ دهد تا در زمان خرید حق انتخاب خیلی بیشتری داشته باشند.
  • همانطور که در قبل گفته شد استفاده از تکنولوژی ال ای دی در چراغ خطی باعث می‌ شود تا مصرف انرژی متوسط آن ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. استفاده از انواع چراغ خطی روکار یا توکار به ما این امکان را می‌ دهد تا با پایین ترین تعداد لامپ فضای بیشتری را روشن کنیم و اینگونه در مراحل اولیه کار هزینه‌ های خرید تجهیزات نورپردازی را به شکل چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. به خصوص در فضاهای بزرگ مانند لابی هتل ها، سالن‌ ها و راهروها این موضوع بیشتر بیشتر حائز اهمیت است.
  • استفاده تکنولوژی ال ای دی در بهره گیری از نوع چراغ خطی روکار باعث شده است که در زمان کار خود حرارت کمتری نسبت به سایر نمونه‌ های تجهیزات روشنایی تولید کند.
  • عمر مفید چراغ های خطی روکار نسبت به سایر انواع تجهیزات روشنایی بالاتر است و به همین دلیل بازهم از نظر هزینه صرفه جویی می شود.
  • نورپردازی خطی به شکلی است که روشنایی به شکل یکنواخت در تمامی فضا پخش می‌ شود و به این صورت دیگر لازم نیست نگران روشن یا تاریک بودن بیش از حد یک قسمت باشید.
  • دمای رنگ نیز مهم است، چراغ های ال ای دی طیف گسترده ای از دمای رنگ انعطاف پذیر از سفید گرم گرفته تا سفید خنک را برای روشنایی محیط ارائه می دهند. ازاین خاصیت می توان برای درجه حرارت های مختلف برای در یک فضا استفاده کرد. این ویژگی مهم برای بسیاری از طراحان و کارشناسان قابل استفاده است و از آن بهره میبرند تا بهترین طرح را به کارفرما خود ارائه بدهند.

قیمت چراغ های خطی به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟

بدیهی است که در خرید هر نوع وسیله ای باید به یک سری فاکتورها توجه کنیم. در هنگام خرید چراغ های خطی در دکوراسیون نیز مواردی که در قیمت آن موثر است شامل نوع چراغ، کیفیت چراغ ، ابعاد آن و مواردی از این قبیل می باشد. باید متذکر شویم که بهترین چراغ های خطی در دکوراسیون از نظر کیفیت، چراغ های خطی با استاندارد زاگا هستند. استاندارد زاگا، استاندارد جهانی فیزیکی ناظر بر ابعاد ماژول‌ های چراغ خطی است. ماژول هایی با استاندارد زاگا در ابعادی با ضرایب ۷ سانتی متر تولید شده و به وسیله درایور جریان ثابت کار می‌ کنند. بنابراین در هنگام خرید به این فاکتورها توجه داشته باشید تا نورپردازی زیبا و با کیفیت را در محیط دلخواه خود تجربه نمایید.