03
مرداد

با چه فاکتورهایی میتوان به بهترین طراحی و اجرای نمای سنگ و آجر ساختمان رسید؟

در هر ساختمانی اولین چیزی زودتر از بقیه به چشم می خورد نمای آن است به همین دلیل انسان را وامیدارد تا به دنبال بهترین و خاص ترین نما برای ساختمان خود باشد. امروزه استفاده از رومی نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز به عنوان یکی از پرکاربردترین و مستحکم ترین روش ها برای نمای بیرونی ساختمان به کارگرفته می شود زیرا اینگونه مصالح در برابر خوردگی مقاوم هستند. ازاین رو به عنوان نما ویلا ترکیب سنگ و همچنین نمای سنگ و آجر ساختمان دو طبقه و یا چندین طبقه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به سبک های اجرای نما از جمله نما سنگ و آجر مدرن و یا سبک کلاسیک و… نیز خواهیم پرداخت.

انواع گوناگون نمای سنگ و آجر

همواره طراحان و معماران در تلاش اند تا مدل های خاص و به روزی را برای نمای ساختمان، با ترکیب سنگ و آجر ارائه دهند. یکی از این طرح ها رومی نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز می باشد.

این مدل جزء جدیدترین سبک ها برای اجرای نمای ساختمان های بزرگ و چند طبقه می باشد. این نما عموما با سنگ اجرا می شود و قطعا ترکیب آن با آجر نسوز به ساختمان زیبایی چشمگیری می بخشد.

این طرح علاوه بر ساختمان های چند طبقه برای نمای ویلا و ساختمان هایی با حیاط و پارکینگ نیز مورد اجرا می باشد و البته بسیار هم طرفدار دارد.

یک نمونه از نمای رومی ترکیبی از آجرنسوز و سنگ :

نوع نما دیگری که با همین مصالح مورد توجه عموم می باشد، نمای آجر و سنگ تراورتن است. این سنگ جزء سنگ های آهکی است و مانند سنگ مرر در پیاده سازی نماهای ساختمان پرکاربرد است.

این سنگ از تنوع رنگ بالایی برخوردار است که نکته ی حائز اهمیت آن این است که هرچه رنگ سنگ تراورتن روشن تر باشد ارزش آن بیشتر و هرچه تیرتر باشد از ارزش و قیمت آن کاسته می شود که امروزه این سنگ مورد استقبال کارفرمایان به جهت استفاده برای نما خارجی ویلا و ساختمان با نمای سنگ سفید و آجر قرار گرفته است.

برای اجرای نمای ساختمان با ترکیب سنگ و آجر روش های متفاوتی وجود دارد که جهت انتخاب یکی از آن روش ها باید بدانید هرکدام به چه صورت انجام می پذیرد، زیرا به هرحال با توجه به شرایط هر ساختمان هر روش ممکن است مزایا و معایبی به همراه داشته باشد.

روش های اجرای نمای سنگ :

خشک

ملاتی(تر)

روش ملاتی در اجرای نمای سنگی

روشی که عموما مورد استفاده قرار می گیرد روش ملاتی است. روش تر (ملاتی) از روش‌­های سنتی اجرای نمای سنگی ساختمان، است و از گذشته تا به امروز از این روش اجرایی در نمای سنگی استفاده می‌شود. در این روش ابتدا سنگ­‌ها بر روی سطح نما چیده می‌­شوند و سپس در پشت­ آن­‌ها ملات مناسب ریخته می­‌شود.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که باید از سنگ نمای مرغوب و با کیفیت استفاده کرد که هم تراکم بالایی داشته باشد و هم ضخامت قابل قبولی داشته باشد.

هنگام استفاده از ملات نباید بگذاریم خشک شود زیرا این کار باعث چسبندگی قطعات سنگ به دیوار پشت نما می­‌شود.

به طور کلی این روش به شش حالت امکان پذیر است که اجرای آن به متخصص این کار نیاز دارد.

اجرای نمای سنگی به روش های زیر:

۱. ملاتی با اسکوپ

۲. روش اسکوپ با سیم گالوانیزه

۳.روش استفاده از اسکوپ آماده یا چنگک اسکوپ

  • روش استفاده از اسکوپ کششی

روش مهار سنگ پلاک با چسبانده لقمه سنگی

روش مهار سنگ به وسیله پیچ و رول پلاک

روش خشک در اجرای نمای سنگی

دراین روش ملات استفاده نمی شود و اتصال سنگ ها به صورت مکانیکی انجام میشود ازاین رو نسبت به روش قبل سریع تر است و کمتر مصالح به هدر می رود.

انواع دیگری از سنگ های نما

همانطور که در ابتدای مباحث اشاره شد سنگ تراورتن یکی بهترین سنگ ها برای اجرا می باشد اما تنهاترین نیست و انواع دیگری از قبیل سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ مصنوعی، سنگ مرمریت، سنگ چینی و سنگ کریستال و کوارتزیت وجود دارند.

سنگ گرانیت

گرانیت جزء مقاوم ترین سنگ هاست و سختی آن به اندازهای است که در برابر خوردگی ها بسیار مقاوم است. همچنین وزن زیادی را نیز می تواند تحمل کند.

سنگ مرمر

سنگ مرمر یک نوع سنگ آهکی است که تنوع رنگ زیادی دارد. و دیگر ویژگی آن این است که در برابر نورخورشید آسیب نمی بیند.

سنگ مصنوعی

زمانی که مهندسان و طراحان برای پیاده سازی اجرای خود نیاز به برخی فاکتورها و ویژگی های مورد نظر خود بودند و در سنگ های طبیعی آن را پیدا نکردند، سنگ مصنوعی را به جود آوردند. این سنگ به دلیل کیفیت خوب و تنوع بالا و درعین حال قیمت مناسب دارای محبوبیت دربین کارفرمایان  شده است.

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت با سنگ مرمر تفاوت دارد. این سنگ گران قیمت است اما در برابر رطوبت و شرایط آب و هوا مقاومت خوبی نشان نمی دهد به همین دلیل عموما برای سطوح داخلی ساختمان کاربرد دارد.

سنگ کوارتزیت

این سنگ همانطور که از نامش مشخص است از کوارتز ساخته شده است.

ازسنگ گرانیت مقاومت بالاتری دارد و به دلیل سختی کافی در نمای راه پله ها استفاده می شود.

سنگ چینی

این سنگ نیز هم مانند بقیه سنگ ها از مقاومت خوبی برخوردار است.

سنگ کریستال

کریستال از محبوبیت پایین تری برخوردار است و این روزا بسیار کمتر در نمای ساختمان ها به چشم میخورد مگر اینکه در قسمت های جزئی ازاین سنگ استفاده شده باشد. ویژگی ظاهری آن شامل رنگ سفید است که رگه های آبی وزرد و سیاه در آن وجود دارد.

مزایای نمای سنگی

نمای سنگی از جمله نماهای بسیار پرکاربرد در صنعت معماری می باشد و از آن می‌توان در هرگونه طرح و ایده ای استفاده کرد و آن را به راحتی پیاده سازی کرد، همچنین نمای سنگی از جمله نماهای ساختمانی به حساب می‌آید که می‌تواند به صورت تکی و ترکیبی با دیگر متریال ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد که در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت.

نما کلاسیک چیست؟ 

حال که  اطلاعاتی در رابطه با انواع نماهای سنگی، نما ویلا ترکیب سنگ و آجر و نحوه‌ی اجرای آن‌ها داریم، میتوانیم با دیدگاه بهتری به مزایای استفاده از نمای سنگی بپردازیم.

  • مقاومت بالا
  • عایق صوتی
  • زیبایی نمای ساختمان
  • دوام بالا
  • عایق حرارتی
  • تنوع بالا در طرح
  • رنگ
  • ضخامت و مقاوم در برابر حرارت و آتش و حوادث

معایب نمای سنگی

همانطور که همه می دانیم هر چیزی علاوه بر مزایا از معایب نیز برخوردار است و ما باید آن ها بدانیم و برسی کنیم تا بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم و بهترین و درست ترین انتخاب را انجام دهیم. انتخاب مصالح ساختمانی برای اجرای نما نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید با معایب نمای سنگی نیز آشنا باشیم.

در اجرای نمای سنگ به یک سری معایب از جمله موارد زیر اشاره میکنیم:

هزینه اجرا بالا

سرعت اجرای پایین

شرایط اقلیمی در اجرای نمای سنگی (در دمای کمتر از صفر امکان اجرا وجود ندارد)

از دست دادن شفافیت رنگ در اثر تابش نور خورشید به مرور زمان

جرم‌پذیر بودن و مشکلات چسبندگی برخی سنگ ها مواجه هستیم.

اکنون که اطلاعات نسبی در رابطه با اجرای نمای سنگی ارائه دادیم به چند سوال پر تکرار در این رابطه خواهیم پرداخت.

هزینه نمای سنگی به چه مواردی بستگی دارد؟

نحوه‌ی نصب سنگ نما

نوع سنگ

متریال اتصالات

ابعاد سنگ

میزان استفاده شده از نمای سنگی

کیفیت سنگ نما

نمای سنگی را به چه کاربرانی می توان پیشنهاد داد؟

ویژگی خوب در متریال سنگ این است که از این نوع مصالح ساختمانی می‌توان در هر کاربری استفاده کرد و استفاده از آن فقط به نظر کارفرمای بهترین شرکت معماری بستگی دارد.
از نمای سنگی می‌توان در قسمت های متفاوت استفاده کرد و امکان استفاده از آن به نظر کارفرما و ایده طراحان بستگی دارد، از نمای سنگی در بخش های متفاوتی مس توان استفاده کرد از جمله :.

ساختمان مسکونی

ساختمان ویلایی

ساختمان تجاری

ساختمان اداری

ویژگی های اجرای نمای ساختمان با سنگ خوب و با کیفیت چیست؟

یک سنگ نمای استاندارد و خوب برای به عنوان مثال: نما ویلا ترکیب سنگ و آجر باید دارای یک سری فاکتورها ویژگی‌ها باشد تا به آن بگوییم که سنگ نمای خوبی است و میتوان از آن حتی در رومی نمای ترکیبی هم استفاده کرد و می‌تواند برای مدت زمان طولانی، زیبایی نما را حفظ کند و پایداری داشته باشد. از جمله مواردی که باید در هنگام انتخاب سنگ در نظر بگیرید، موارد زیر است:

متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه

رنگ ثابت

قابلیت صیقل‌پذیری و برش خوردن بالا

چسبندگی خوب با ملات

مقاومت خمشی و کششی بالا

جذب آب در حد قابل قبول

عدم جذب گرد و غبار

تنوع رنگ و جنس

قابلیت ترمیم آسان

عایق حرارتی

مقاوم در برابر ضربه و آتش‌سوزی

اجرای سریع و آسان

هزینه‌ی نگهداری کم

اگر به این موارد توجه کنیم و آن را در انتخابمان به کار ببریم قطعا باکیفیت ترین نما را خواهیم داشت.

اجرای نمای سنگ و آجر | نما ویلا ترکیب | نمای سنگ و آجر نسوز | رومی نمای ترکیبی نسوز نمای ساختمان دو طبقه سفید
رومی نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

به چه عواملی از طراحی نمای سنگی باید توجه داشت؟

اقلیم منطقه در این فاکتور نقش بالایی دارد.

البته کاربری ساختمان نیز مهم می باشد.

آب و هوای غالب منطقه نباید غافل شد زیرا اهمیت بالایی دارد.

نمای سنگی ترکیب با مصالح دیگر

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کرده‌ایم، از نمای سنگی می‌توان به صورت ترکیبی (نما ویلا ترکیب سنگ و آجر) با دیگر مصالح ساختمانی استفاده کرد و نمایی زیبا و خاص را ساخت، برای مثال: می‌توان به ترکیب متریال سنگ و آجر در نمای ساختمان اشاره کرد، این نوع از نمای ترکیبی جزء متداول‌ترین و محبوب‌ترین نمای ساختمان در میان کارفرمایان و طراحان حساب می‌آید. زیرا که هر دو مصالح به کار برده در این نوع نمای سنگی در آب و هوای ایران مناسب به حساب می‌آیند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند و قابلیت اجرایی شدن در سراسر کشور را دارند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد قیمت طراحی نما به دست آورید پیشنهاد می کنیم به شماره تماس هایی که در سایت قرار گرفته است، تماس داشته و مشاوره های رایگان را دریافت کنید.

نما ویلا ترکیب سنگ و آجر
نما ویلا ترکیب سنگ و آجر

رومی نمای ترکیبی می توان علاوه بر آجر با شیشه چوب سیمان بتن و سرامیک نیز ترکیب کرد.

ضوابط و قوانین در اجرای نمای سنگ و آجر

استفاده از رنگ­های نامتعارف و ناهمگون در نمای ساختمان مجاز نیست.

عدم استفاده از علائم و نمادهایی که اشاعه دهنده تفکرات ضد دینی و ضد فرهنگی باشد.

از مصالح بادوام و مقاوم در مقابل فرسایش (از قبیل سنگ های مقاوم) استفاده شود.

طراحی، اجرا و نصب کلیه عناصر مربوط به تأسیسات ساختمان اعم از مکانیکی، الکتریکی و نظایر آن در مکان­هایی که درمعرض دید از معابر عمومی قرار نگیرند از اهمیت بالایی برخوردار است .

سخن پایانی

در نهایت با مطالعه این مقاله به این نتیجه رسیدیم که سنگ و آجر جزو مصالحی هستند که در طرح و رنگ و مدل از تنوع بالایی برخوردار هستند . دراین صورت افراد بسیار آسان تر و بهتر میتوانند به طرح مورد نظر خودشان برسند و آن را اجرایی کنند.پس اگر تصمیم گیری و انتخاب در این زمینه برایتان دشوار است نمای سنگ و آجر با توجه به تنوع و طرح بالا گزینه ی مناسبی برای شما می باشد.