08
مرداد

نکات کاربردی طراحی لابی هتل

لابی یا لاوی هتل حکم تبلیغات هتل را دارد. طراحی فضاهای لابی هتل به ظرافت و دقت به حد و اندازه نیاز دارد، زیرا اولین چیزی که مشتریان و مسافران با آن برخورد میکنند لابی هتل هست. امروزه تجمل و زرق و برق ریاد در جذب مشتری انقدر تاثیر گذار است که به جرات می توان گفت نصف تبلیغات یک هتل لابی یا وروردی آن است. از این رو با همکاری بهترین تیم معماری در مشهد به اصول طراحی لابی هتل می پردازیم تا بدانیم که ضوابط طراحی هتل چگونه است و چطور می توان طراحی ورودی لابی هتل را به نحوی انجام داد که بیشترین تاثیرگذاری را بر روی افراد بگذارد.

این بخش بسیار در روحیه مشتری تاثیر گذار است و رضایت یا عدم رضایت مشتریان را نیز تعیین میکند. مواردی که لابی را بسیا خاص و شیک جلوه میدهد بسیار زیاد است و رایج ترین آنها زیبایی، طراحی دکوراسیون داخلی، نظافت، رفتار پرسنل، بوی مطبوع، وسسایل سرمایشی و گرمایشی، کیفیت لوازم موجود در لابی، اینترنت و … است. پیشنهاد می کنیم بخوانید یک سبک متفاوت از طراحی ساختمان مسکونی که به موضوعات مفیدی در این مطلب اشاره شده است.

ضوابط طراحی لابی هتل

در مورد اصول طراحی لابی هتل باید چندین فاکتور را همیشه مورد بررسی قرار داد که هر کدام از این فاکتورها موارد مختلف با جزئیات زیادی را پوشش می دهند، در ادامه می خوانیم که به عنوان مثال: لابی یک هتل کوچک باید در چه مقیاس و اندازه ای باشد و یا اینکه طراحی لابی هتل ۵ ستاره بر اساس چه قواعدی صورت میگیرد.

نکات کاربردی طراحی لابی هتل ضوابط طراحی لابی هتل | فضاهای لابی هتل | بهترین تیم معماری مشهد | لابی یا لاوی هتل | اصول طراحی لابی هتل 
اصول طراحی لابی هتل و رعایت تمامی موارد آن با بهترین تیم معماری مشهد

مقیاس

تغییرات باعث حیاتی شدن مقیاس فضاهای لابی هتل ها شده اند؛ از دیگر نکات کاربردی طراحی لابی هتل می توان همین مقیاس را نام برد که باعث می شود بسته به درجه هتل اندازه های متفاوتی برای اتاق ها و لابی در نظر گرفته شود.

در همین راستا سرمایه گذاری در بخش فضاهای عمومی گسترش یافته و مقیاس این فضاها بسیار بزرگ تر شده است. با این اوصاف مکان های رفاهی بیشتری مانند کافه ها، رستوان ها و کافی شاپ ها در هتل تاسیس و به طبع شغل ها و درآمدهای بیشتری برای هتل ها به وجود آمده است. همزمان با رشد لابی و فضاهای عمومی متوسط مساحت اتاق ها کوچک شده و به نوبه خود فرصت های سکونت را افزایش داده و موجب سوددهی بیشتر شده است.

  1. نکات کاربردی طراحی لابی هتل ضوابط طراحی لابی هتل | فضاهای لابی هتل | بهترین تیم معماری مشهد | لابی یا لاوی هتل | اصول طراحی لابی هتل 
  2. استراتژی طراحی

از آنجایی که لابی بسیار نقطه حساسی در هتل است و باید نیازهای مشتری را به بهترین نحو برطرف کند دانستن اصول طراحی لابی هتل آن نیز به طبع بسیار مهم است. در عین حال باید بسیار شیک، زیبا، مجلل و متنوع باشد. لابی هتل کاملا باید بر پایه نیازهای مشتریان به صورت اصولی برنامه ریزی و طراحی شود. باید دید مشتری بیشتر به چه چیزی نیز دارد؟ آیا برای او کافه یا رستوران مهم است تا هنگام رسیدن به لابی گلویی تازه کند یا غذا بخورد؟ یا برای او امکانات دیجیتالی بیشتر اهمیت دارد مانند اینترنت و یا لپتاپ؟

پس با در نظر گرفتن نیازهای احتمالی میتوان از استراتژی پیروی کرد و فضایی دلنشین و موفق در زمینه توسعه مشتریان بنا نهاد. توسعه مشتریان موجب نشاط کارکنان، افزایش انگیزه کار و سوددهی بالا میشود که همه این ها با در نظر گرفتن استراتژی طراحی حاصل می شود. تمامی این نکات کلی و جزئی سال ها توسط بهترین تیم معماری مشهد مورد تست و برررسی قرار گرفته است و تجربه های مختلف این موارد را در اختیار شما قرار می دهد.

نکات کاربردی طراحی لابی هتل ضوابط طراحی لابی هتل | فضاهای لابی هتل | بهترین تیم معماری مشهد | لابی یا لاوی هتل | اصول طراحی لابی هتل 
اجرای لوکس ترین و لاکچری ترین طراحی های لابی هتل را با بهترین تیم معماری مشهد می توانید دریافت کنید، جهت مشاوره و راهنمایی های اولیه با شماره هایی که در سایت درج شده است تماس بگیرید.

منطقه بندی

در گذشته لابی های هتل بسیار ساده بودند و به یک پذیرش ختم می شدند؛ اما اکنون نوع طراحی و سبک لابی هتل ها فرق کرده است. موفقیت در گرو افزایش فضاهای عمومی در لابی هست تا مشتریان هر چیزی را که بخواهند از همان هتلی که اقامت دارند بتوانند دریافت کنند. به نوعی انحصار در خدمات و مختص کردن طیف گسترده ای از خدمات در لابی کلید موفقیت است. به عنوان مثال مشتری میتواند نیاز های غذایی، نیازهای دیجیتالی، خدمات ماساژ و حتی نیازهای تندرستی و بسیاری از نیازهای دیگر در هتل و به خصوص قلب تپنده آن یعنی لابی هتل برطرف کند. این طیف گسترده خدمات همگی زیر پرچم هتل انجام شده و نتیجه شگفت انگیز خواهد بود. به همین صورت منطقه بندی تاثیر به سزایی در رضایت مشتری برای رفع نیاز هایش فراهم می کند. در آخر باز هم سوددهی بالای این عمل موجب سرمایه گذاری بیشتر و توسعه هتل خواهد شد.

رنگ بندی در دکوراسیون های داخلی را به چه سبک رنگی میپسندید؟ آیا جزء افرادی هستید که دکوراسیون به رنگ نارنجی یکی از سبک های مورد علاقه شماست! پیشنهاد میکنیم این مطلب را بخوانید.

  1. تجربیات حسی

انسان دارای حواس پنج گانه است و هر کدام از این حواس بر نظر او تاثیر می گذارد. زیبایی بصری لابی بسیار مهم است اما نباید از دیگر حواس غافل شد و قطعا جزء مهمترین نکات کاربردی طراحی لابی هتل هستند. به همان اندازه که بینایی مهم است باید فرد از لحاظ بویایی و لامسه و چشایی و شنوایی حس خوبی را دریافت کند. بوی مطبوع در لابی از لحاظ بویایی میتواند تاثیرگذار باشد. جنس متریال استفاده شده در لابی میتواند در انتقال حس لاکچری بودن و حس کیفیت به مشتری پیروز باشد و همچنین موسیقی و غذای با کیفیت بر شنوایی و چشایی مشتری تاثیر خواهد گذاشت. توجه به همین جزئیات ریز و اهمیت دادن به این تجربیات حسی میتواند موفقیتی بزرگ را در پی داشته باشد.

  1. روشنایی

روشنایی جزء مهم ترین نکات کاربردی طراحی لابی هتل است؛ طوری که نه باید محیط لابی کم نور باشد که فضا کوچک به نظر بیاید و مشتری به زحمت بیفتد برای دیدن و نه انچنان زیاد که چشم اذیت شود. از طرفی سبک های نورپردازی باید متنوع و مختص به مکان مخصوص به خود باشد و دیگر یک طرح نورپردازی کارایی زیادی ندارد. این موضوع موجب برانگیختگی احساس مشتری و جلب رضایت او می شود. گذشته از اینها فضاهای اجتماعی نیز نیازمند نور و روشنایی محیطی هستند تا مشتریان را به ترغیب کنند میهمانان احساس آرامش کنند و لذت بیشتری از فضا ببرند.

  1. نکات کاربردی طراحی لابی هتل ضوابط طراحی لابی هتل | فضاهای لابی هتل | بهترین تیم معماری مشهد | لابی یا لاوی هتل | اصول طراحی لابی هتل 
    طراحی فضاهای لابی هتل با بهترین تیم معماری در مشهد با رعایت ضوابط طراحی لابی هتل به شکل مهندسی شده و دقیق!
  2. صدا، موسیقی، سرگرمی

صدا، موسیقی، سرگرمی همیشه مورد استقبال بوده اند. در دنیای امروز، با این سرعت رشد و تکامل بدیهی است که لابی یک هتل باید از این سه عنصر بهره لازم را ببرد. در ابتدا نیاز است که فضای لابی اکوستیک شود تا هیچ مزاحمت شنوایی و اکو موجب رنجیده خاطر شدن مشتریان نشود. برای این امر می توان از فرش و وسایل و اثاثیه نرم استفاده کرد تا هم پژواک کنترل شود و هم امواج موسیقی بهتر جریان یابد و برای سطوح میتوان از مواد مخصوصی استفاده نمود.

صدا و سرگرمی ابزار های حیاتی دیگری هستند که باید به آن ها توجه کرد؛ مثلا یک هتل تجاری ممکن است سیسنم ها یا پنل هایی را برای اخبار اقتصادی و اینگونه مسائل اختصاص دهد. یا یک هتل خانوادگی برای فرزندان کوچک خانواده ها زمین های بازی تعبیه کنند و یا هتلی برای ورزشکاران مراجعه کننده باشگاه های ورزشی حرفه ای را تدارک ببینند. در هرصورت این موارد استراتژی هایی هستند که با توجه به گروه عمده مراجعه کنندگان به هتل تعیین کننده هستند.

  1. سبک و مبلمان

قبل از هرچیز باید دانست که مبلمان جز لاینفک لابی هتل است و جنبه بصری آن باید در نظر گرفته شود همین موضوع از نظر ضوابط طراحی لابی هتل بسیار مهم است و مبلمان و سبک آن ها با توجه به منطقه ای که از لابی مستقر می شوند سهم زیادی در شکست یا موفقیت در زمینه رضایت مشتری دارند. به عنوان مثال راحتی مبل در کافه بسیار مهم است تا مشتری لحظاتی را با آرامش سپری کنند. همچنین ارگونومی اصولی صندلی و مبلمان هر بخش لابی بر راحتی مهمان می افزاید. با رعایت این نکات عملکرد مبلمان با توجه به سبک و محلی از لابی که مورد استفاده قرار میگیرند افزایش می دهد.

مبلمان باید به صورت گروهی باشد تا مشتریان بتوانند به صورت گروهی جمع شوند و به نوعی جنبه همکاری و صمیمیت در آن منطقه از لابی بالا رود. در وهله بعد باید در نظر داشت که فقط یک سبک مبلمان باعث نمی شود که بیشترین استفاده و بهترین عملکرد از آن در هر منطقه از لابی حاصل شود؛ بلکه باید از سبک ها و گزینه های زیادی در جای جای لابی استفاده کرد.

  1. بیوفیلی

طبیعت همیشه توجه انسان ها را به خود جلب کرده و باعث ایجاد نگرش مثبت و همچنین آرامش می شود. این نوع طراحی در لابی هتل ها خالی از لطف نیست و اتفاقا بسیار در جذب مشتری و ایجاد حس نشاط در او تاثیر گذار است؛ به ویژه در هتل های داخل شهرها که بسیار نیاز به اینگونه پوشش ها و طراحی ها دارند.

طراحی بیوفیلیک از الگوهای الهام گرفته از طبیعت تا استفاده حداکثری از نور طبیعی را پوشش می دهد. این مدل طراحی به طوری مورد توجه قرار گرفته است که علاوه بر تامین رضایت مشتریان انگیزه ای در آنان ایجاد کرده که با خواست خود هزینه بیشتری بپردازند.

مزیت دیگر بیوفیلیک که فوق العاده مفید است، آموزش اجتماعی در زمینه محیط زیست است و این زنگ هشدار را به گوش مشتریان میرساند که نسبت به محیط زیست خود بی تفاوت نباشند و خود را دوستدار محیط زیست بدانند.

  1. بهره وری خدمات و عملکرد

از آنجا که بسیاری به مدل هتل هوشمند حرکت می کنند که در آن فناوری از مرکزیت برخوردار است. بسیار مهم است که هر هتل تصمیم بگیرد که چگونه این امر بر خدمات و عملیات کلی تاثیر میگذارد.

توجه کنید، آیا مهمانان هتل را با یک چهره دوستانه می پسندند و یا ورود آنلاین و یک کارت کلید مبتنی بر برنامه ترجیح داده میشود؟ این امر نقش مهمی در تعیین فضاهای لابی هتل ایفا میکند. ایا میز پذیرش جزء مهمی از لابی است یا اعضای تیم و مناطق داراری فناوری صفحه لمسی که قدرت را در دست مهمانان قرار می دهند؟

مسافر خانه در سنت بوتلف در بوستون به مسافران استقلال کامل می دهد و از طریق ایمیل یک کد ارائه می دهد. مهمانان میتوانند بدون ملاقات با یک کارمند در صورت تمایل از اتاق خود استفاده کنند. اجازه دادن به انتخاب این موارد برای خود، به مهمان این ازادی را می دهد که تجربه هتل خود را متناسب با خودشان بسازند و جایگزینی مدرن برای صف های ورود به اتاق و فرایند های ناهنجار اراعه داشته باشند.

همانطور که در اوایل این مطلب ذکر کردم فضاهای لابی هتل بخش بسیار حیاتی هتل است. طراحی این بخش نیز مهم تر از هر چیز است که ضوابط آن را در بالا شرح دادم. این دستور العمل ها با تاثیر ریز و جزئی خود میتوانند یک انقلاب را در میزان مشتریان و همینطور طراحی هر چه بهتر لابی هتل پدید آورند. هرچه توجه به جزئیات را بالا ببرید نتیجه شگفت انگیز تر خواهد شد و لابی هتل تان بهترین و لوکس ترین امتیاز را دریافت خواهد کرد.