نقشه معماری ساختمان | پلان ساختمان | پلان معماری ساده | نقشه ساختمان ویلایی | طراحی نقشه ساختمان | این موارد دارای اهمیت هستند.
08
آبان

نقشه معماری ساختمان چه اهمیتی دارد؟

نقشه معماری ساختمان دارای اهمیت بسیار بالایی است. پلان ساختمان برای همه مهندسان یکی از رکن های اساسی کار به حساب می آید. شاید طراحی پلان معماری ساختمان ساده از نظر شما کار مشکلی نباشد اما این کار یک امر تخصصی بشمار می آید. نقشه ساختمان ویلایی به طور معمول یکی از خلاقانه ترین طرح ها در این زمینه بشمار می آید. اگر می خواهید با طراحی نقشه ساختمان به خوبی آشنا شوید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نقشه معماری (Architectural Drawings) چیزی بیشتر از یک پلان طبقه و ارتفاع می باشد. اگر بخواهیم این موضوع را به طور عمیق بررسی کنیم می توان گفت پلان ساختمان در واقع نقطه شروع هر پروژه ساختمانی است. بهتر است بدانید در طراحی نقشه ساختمان اطلاعات و ریزه کاری های بسیاری وجود دارد که باید به نمایش در بیاید.

همین مسئله باعث شده است که نقشه ها در پروژه های ساختمانی اهمیت ویژه ای داشته باشند. امروزه بیشتر  پلان‌های معماری در یک مجموعه کامل از نقشه‌های کاربردی قرار می‌گیرند تا ارتباط بیشتری با شیوه ساخت و ساز پیدا کنند. این مسئله به استانداردهایی که در این زمینه وجود دارد کمک بسیاری می کند.

بدون وجود نقشه معماری به هیچ عنوان نمی‌توان پروژه ساختمانی را شروع کرد زیرا بیشتر سازندگان و مهندسان در ابتدا به یک طرح کلی از پروژه نیاز دارند تا آن را در ذهشان پردازش کنند.

نقشه معماری ساختمان چیست؟

نقشه‌های معماری ساختمان ریشه در آثار هنری دارند. دوره رنسانس ایتالیا نقاشان، مجسمه سازان و هنرمندان مشهور، نقشه‌های به خصوصی از ساختمان‌ها و سازه‌هایی خلاقانه در ذهنشان بود و آنها را روی کاغذ می آوردند. خیلی از این تصاویر مثل کلیسای سیستین سال ها بعد در کنار هم قرار گرفتن تا به یک ساختار واقعی تبدیل شوند.

نقشه‌های معماری که در آن زمان وجود داشتند مثل نقشه های امروزی نبودند و همچنین علائم نقشه خوانی را نیز نداشتند. این نقشه در واقع فقط  تصاویری بودند که هنرمندان آن زمان در ذهن داشتند و وظیفه تیم سازنده این بود که بفهمند چطور می‌توانند به بهترین حالت ممکن آن را در جهان واقعی پیاده سازی کند.

اگر بخواهیم تعریفی جامع را از نقشه ساختمان ارائه دهیم می توان گفت (نقشه معماری به عنوان نوعی ارتباط بصری، بخش اساسی در طراحی یا ساخت هر پروژه ساختمانی است).

ایده ها و طرح هایی که شخص طراح دارد در این نقشه ها به صورت سند پیاده می شود. این سندها در واقع بیانگر عناصری هستند که باید در نقاط مختلف نقشه معماری ساختمان قرار گیرند.

نقشه‌های معماری مجموعه پلان‌هایی می باشند که در اختیار مهندسان قرار می‌گیرند. این نقشه زمانی که در اختیار مهندسان قرار می گیرند این امکان را برای آنها به وجود می آورد که آنها بتوانند چشم انداز دقیقی نسبت به خصوصیات ساختمان داشته باشند.

نقشه‌های معماری به طور معمول توسط مهندس معمار یا همان (آرشیتکت) طراحی می‌شوند. این نقشه می توانند نشان دهنده ارتباط ایده و اجرا باشند. اما در حالت کلی این نقشه‌ها دارای اطلاعات و علائم پیچیده‌ای می باشند که باید حتما به درستی خوانده شوند و در نهایت به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شوند.

عناصر نقشه ساختمان

پلان‌های معماری دارای عناصر متعددی هستند که شناخت آنها می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.

پلان طبقات

پلان طبقات در واقع یک نمای دو بعدی از قرار دادن دیوارها، تفکیک فضاها، جانمایی و ویژگی‌های خاص دیگر را به نمایش می گذارد که به طراحی کلی خانه در صفحه افقی می‌پردازد.

نقشه‌های طبقات شامل ابعادی فضاها است که عبارتند از:

  • اتاق‌های خواب
  • حمام
  • سروس بهداشتی
  • آشپزخانه
  • پذیرایی
  • نشیمن

در نظر داشتن این ابعاد می تواند فصت عالی برای پیاده سازی ویژگی‌های خاصی که طراح مدنظر دارد باشد. بهتر است بدانید پلان مبلمان، پارکینگ و پشت بام نیز زیر مجموعه پلان طبقات به حساب می آیند. دقت داشته باشید که این موارد در نقشه ساختمان ویلایی بسیار مهم هستند.

سایت پلان و نقشه معماری ساختمان

سایت پلان در واقع موقعیت یک ساختمان بر روی صفحه افقی با مقیاس تعیین شده می باشد. اما این مقیاس ها شامل همه ویژگی‌هایی است که خانه بر روی آن قرار می گیرد. نقشه معماری ساختمان سایت پلان شامل موارد مهم است که عبارتند از:

  • محل خانه در سایت
  • محوطه سازی
  • سنگفرش
  • دسترسی‌ها (معابر اصلی و فرعی)
  • وضعیت نور و اقلیم
  • الگوها و بافت معماری
  • پوشش گیاهی منطقه مورد احداث

نقشه نما

پلان طبقات نمایشی دو بعدی در واقع نشان دهنده هدف خاصی در طراحی صفحه افقی است. یک نقشه نما وظیفه دارد طرح بیرونی ساختمان را در صفحه عمودی نشان دهد. نقشه‌های نما باید دارای نمای اصلی، پشتی و هر یک از دو طرف ساختمان باشد. نقشه نما دارای خطوط اندازه گیری مناسبی است که به طور مستقیم با ابعاد موجود در نقشه کف مطابقت دارد که در نهایت به دیواره بیرونی و ویژگی‌های آن نیز مثل پنجره‌ها و درب‌ها مربوط می‌شود. نقشه نما در طراحی نقشه ساختمان ویلایی بسیار مهم است.

نقشه جزئیات

نقشه‌های جزئیات در بیشتر موارد در مورد شیوه ساخت فونداسیون، دیوارها، سقف و ویژگی‌های اجرایی پروژه ساختمانی می‌ باشند. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت پلان فونداسیون، جزئیات اجرایی سقف، جزئیات عایق بندی، اتصالات (سازه فولادی و بتنی)، پلان ستون گذاری، تیرریزی و بسیاری موارد دیگر نیز در این بخش قرار می‌گیرند. این نوع نقشه در نقشه ساختمان ویلایی کاربردی ویژه دارد.

نقشه مقاطع (کراس سِکشن)

در میان انواع نقشه معماری ساختمان نقشه‌های مقطع نوعی از نقشه‌ ها هستند که توجه ویژه ای به جزئیات دارند. این نقشه ها به شیوه صفحه عمودی بریده می‌شوند تا جزئیات ارتفاعی پروژه نمایش دهند. نقشه مقاطع به طور معمول دارای مقطع پله‌ها، تراز عمودی طبقات، جزئیات فونداسیون و موارد دیگر نیز است. هدف اصلی از نقشه‌های مقاطع، ایجاد یک دید کلی از نمای جانبی به داخل ساختار ساختمان است. این موارد حتی در پلان معماری ساده و نقشه معماری ساختمان پیچیده نیز نیز کاربردی اساسی دارد.

نقشه ارائه

نقشه‌های ارائه در بیشتر موارد برای دارای ایزومتریک و آکسونومتریک هستند که به عنوان بخشی از یک ارائه مهم بشمار می آیند. این نقشه‌ها به هیچ عنوان در روند ساخت و ساز مفید نیستند، اما بهتر است برای نشان دادن به مشتری‌ها در مورد چگونگی ظاهر ساختمان در یک حالت تمام شده سه بعدی از آن استفاده کنیم. نقشه‌های ارائه بیشتر شامل ویژگی‌های حجمی، مبلمان و محوطه سازی می باشند. این نقشه ها حتی در پلان معماری ساده نیز کاربردی اساسی دارند.