طراحی خاص ترین و جذاب ترین باغ ویلا 600 متری |طراحی باغ ویلا ساده طراحی باغ کوچک طراحی کم هزینه باغ طراحی باغ و باغچه طراحی باغ ویلا لاکچری
09
مرداد

طراحی خاص ترین و جذاب ترین باغ ویلا ۶۰۰ متری

امروزه با توجه جمعیت اکثر ساختمان ها به صورت آپارتمان ساخته می شوند و در شهرها کمتر طراحی باغ و باغچه اجرایی میشود. اما با توجه به اینها مردم به دنبال طراحی باغ کوچک در مکانی مناسب در حومه شهر و یا محیطی خوش آب و هوا هستند تا بتوانند برای ساعاتی در آرامش بیشتر باشند و از طبیعت بهرمند شوند. در ادامه نکاتی را برای بهتر اجرا کردن طراحی باغ ویلا ۶۰۰ متری ارائه می شود. چنانچه قصد دارید در زمینه ساخت ویلا فعالیت کنید باید مشخص شود که نوع سبک و مدل طراحی چگونه است.

به ویژگی‌های زیادی دقت داشته باشید که اکثر شرکت‌های حرفه‌ای و تیم طراحان و معماران سعی بر رعایت کردن آن دارند. هر چه این طراحی ها اصولی تر و جذاب تر باشند می تواند بر جذابیت و محبوبیت اضافه کند و باغ ویلا لاکچری به شما تحویل دهد. در ادامه به برخی اصول و ضوابط و قوانین طراحی ویلا و هر آنچه که در مورد آنها نیاز است بدانید خواهیم پرداخت.

استانداردها و ضوابط طراحی ویلا

این ضوابط شامل الگو و بافت، رنگ داخلی ویلا، نمای خارجی ویلا، نورپردازی مناسب و… می باشد.  دراین ضوابط، موقعیت و مکان ویلا نیز تاثیر دارد که برخی ازاین ها مختصر توضیح می دهیم تا آشنایی مختصری با این ضوابط پیدا کنیم.

الگو و بافت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در طراحی ویلاهای خاص از اهمیت بالایی برخوردار است، الگو و بافت خوب آن می باشد. باید از متریال مناسب برای ساخت دیواره‌ها و کف و بقیه قسمت ها استفاده کرد به دلیل اینکه این مورد در الگو و بافت در فضای بیرونی و نما و فضای داخلی بسیار مهم است.

نورپردازی

در مرحله طراحی که شرکت‌ها در این زمینه به خوبی آگاه هستند که هر قسمت از ویلا نیاز به کدام مدل از نورپردازی عمومی، تأکیدی و کاری دارند. حتی در مرحله طراحی حیاط ویلا باید محل نصب چراغ‌های محوطه در بخش‌های مختلف، محل نصب چراغ‌های دیواری برای نمای ویلا، چراغ‌های محل رفت و آمد و مدل‌های سردری و آویز مشخص شوند.

رنگ فضای داخلی ویلا

در طراحی ویلا باید در انتخاب رنگ‌های انتخاب شده فضای داخلی دقت کرد تا با نوع طراحی نمای ویلا نیز هماهنگ باشند. به همین دلیل عموما رنگ‌های خنثی برای متریال‌های ساخت نمای بیرونی و فضای داخلی استفاده می‌شوند که با هر نوع رنگ دیگری به راحتی هماهنگ شده و به زیباسازی آن کمک می‌کند. طبق این نکته اگر کمی دقت کنیم متوجه می شویم که اکثر ویلا ها با رنگ روشن طراحی شده اند.

نمای خارجی

برای استفاده از نمای خارجی باید به سبک و طرح ویلا توجه کرد که بتوان بهترین و جذاب ترین نما را با استفاده از متریال های مختلف اجرایی کرد.

 طراحی ویلا در شمال کشور

بارندگی در مناطق شمال کشور از شمال و شمال غربی است. نوع بارندگی در طراحی پنجره ویلا و همینطور سقف تأثیر زیادی دارد. بهتر است پنجره‌ها در محلی نصب شوند که در طی بارندگی، ورود آب باران به داخل ویلا انجام نپذیرد. هم چنین سقف ویلا باید به شکل شیب‌دار و شیروانی با متریال مناسب طراحی شوند.

مناطق شمالی در اکثر روزهای سال آب و هوای ابری یا بارانی دارند به همین دلیل نور خورشید سهم کمی در روشنایی فضای داخلی دارد. بنابراین باید فضاهایی که به نور خورشید بیشتری نیاز دارند در بخش جنوبی و فضاهایی که به نور کمتر نیاز دارند در بخش شمالی باشند. بنابراین در طراحی ویلا باید آشپزخانه‌ها و سالن نشیمن در بخش جنوبی و بخش آلاچیق بخش‌های مشابه در بخش شمالی باشند. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی ویلا در شمال عایق کاری کف ساختمان است. به همین دلیل توصیه می‌کنند برای زیر بنا از قیر، گونی و یا هر نوع عایق پلاستیکی مقاوم استفاده شود.

سبک های طراحی ویلا

  • ویلا به سبک کلاسیک
  • ویلا ی مدرن
  • ویلا به سبک پست مدرن
  • ویلا به سبک روستیک
  • ویلا به سبک ایرانی یا سنتی
  • ویلا نئوکلاسیک
  • ویلا چوبی
  • ویلای مینیمال

سبک کلاسیک

این سبک از طراحی ویلا، عظمت، شکوه و قدرت را به تصویر می کشد. وجود سرستون های مجلل یکی از ویژگی های بارز آن است. الهام گرفته از تقارن و تعادل است و استفاده از قوس و خطوط منحنی در آن، بسیار دیده می شود. در کل می توان گفت طراحی ویلا کلاسیک، نمایان گر تجمل و زیبایی است.

سبک مدرن

در سبک ویلای مدرن برخلاف سبک کلاسیک شامل تجملات و تزئینات است این سبک سادگی به چشم می آید.از طرح های ساده و خطوط تیز استفاده می شود اما در عین مدرن بودن زیباست و طرفدار خودش را دارد. طراحی ویلا به سبک مدرن جزء مقاوم ترین نمونه طراحی ویلاهای شیک است و از این طریق می توانید از ساختمان با کاربری های مختلف استفاده کنید. طراحی حیاط ویلا مدرن به همراه دکوراسیون داخلی و نما از جدیدترین سبک های طراحی است اما به دلیل اینکه توانسته به زیبایی هر چه تمامتر، سادگی، کاربردپذیری و در عین حال شیک و لوکس بودن را با هم ترکیب کند، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

ساخت فلاورباکس 

به طور کلی در سبک مدرن از رنگ های خنثی زیاد استفاده می شود و گاها باتوجه به شرایط محیطی از رنگ های خاص به کارگرفته می شود. اصول طراحی ویلابه سبک مدرن شامل استفاده از مصالحی مثل سیمان و بتن است هر چند امکان استفاده از شیشه، چوب در انواع مختلف نیز وجود دارد.به عنوان مثال طراحی ویلا شیشه ای که اکثرنمای آن را شیشه تشکیل می دهد، نمونه ای از طراحی خاص ویلا به حساب می آید که با هدف نورگیری عالی است. دراین سبک، همواره طراحان در تلاش اند تا در ساخت ویلا نورگیری از طریق نور طبیعی باشد تا حد امکان کمتر از نور مصنوعی استفاده شود.

سبک پست مدرن

این سبک طبق قاعده و اصول خاصی پیش نمی رود و طراحان از اشکال مختلف هندسی استفاده می کنند کمی شباهت به سبک کلاسیک دارد از نظر جزئیات و جذاب بودن .در پست مدرن از رنگ های شاد در نما استفاده می کنند.

سبک روستیک

همانطور که از نامش مشخص است این سبک برگرفته از خانه های روستایی است. در سبک روستیک به طبیعت اهمیت بیشتری داده می شود و سعی بر این است که طوری طراحی شود تا با محیط طبیعت هارمونی داشته باشد که این خود باعث جذابیت ویلا می شود.

سبک ایرانی یا سنتی

در ویلای سبک ایرانی تقارن و طرح های دقیق اهمت دارد و از المان های خاص ایرانی در ساختمان به کار گرفته می شود و از متریال هایی مانند آجر که سبک سنتی دارد استفاده می شود.این سبک در میان کارفرمایان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

سبک نئو کلاسیک

این سبک جزو پیچیده ترین و البته جدید ترین سبک ها می باشد.بخاطر اینکه همزمان باید المان های کلاسیک را که بابرجستگی و ریزه کاری های مختلف هستند را با ساده سازی و آراستگی هنرمندانه به مرحله اجرا رساند. در واقع میتوان گفت کسانی طرفدار این سبک هستند که ترکیبی از کلاسیک و مدرن را خواستارند.

نکات مهم در طراحی ویلا

موقعیت مکان و متراژ زمین

شرایط اقلیمی و آب و هوایی

زاویه ی تابش خورشید

جهت وزش باد و…

طراحی فضای بیرونی ویلا(محوطه)

در محوطه بیرونی ویلا ها طراحان از مواردی مانند فضای سبز و یا استخر بهره می گیرند تا بتوانند فضای دلنشین را به تصویر بکشند.هم چنین استفاده از المان هایی مانند آلاچیق، باربیکیو، آبنما نیز بسیار موثرند.

طراحی استخر

وجود استخر در فضای بیرونی ویلا براینکه زیبایی آن می افزاید و موجب خنک شدن و مطبوع شدن فضای اطراف آن می شود. استخر ها در ابعاد مختلفی طراحی می شوند، که رایج ترین فرم های استخرهای ویلا مربع و مستطیل می باشد.

آبنما

آبنماها کاربرد زیادی در محوطه سازی ویلاها به خصوص در مناطق گرمسیر دارد. به طوری که میتوان اشاره کرد که آبنماها علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضای سبز، هوای محیط را نیز خنک و بهتر می کند.

آلاچیق و باربیکیو

آلاچیق ها بهترین عنصر برای محوطه ویلا هستند. آن ها از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کرده و محیطی دلچسب و عالی برای گردهم آمدن اعضای خانوده و دوستان در فضای بیرونی ویلا فراهم می آورند.

طراحی دکوراسیون داخلی

برای طراحی دکوراسیون داخل ویلا باید با جزئی نگری و دقت بالا ترکیب رنگ ها به صورت مکمل استفاده کنیم و از نورهای مخفی، چراغ های دیواری و همچنین انتخاب مبلمان مناسب به دکور داخلی مطابق با نظر خودمان زیبایی ببخشیم.

 طراحی نمای خارجی ویلا

اولین بخشی که با آن روبرو می شوید و به چشم می آید نماسی ویلاست پس بسیار حائز اهمیت می باشد. درطراحی نمای خارجی ویلا علاوه بر جذابیت و زیبایی ظاهری باید فاکتورهای دیگری نیز در نظر گرفته شوند مانند: نورگیری ساختمان.

طراحی نمای خارجی ساختمان مقوله ی بسیار مهم و پر از مطلب و نکته است که باید به طور تخصصی طراحان و متخصصان آن در این زمینه به آن بپردازند در اینجا فقط اشاره ی کوتاهی به جهت اهمیت بالای آن شد. حال که آشنایی نسبی در رابطه با طرح ها و سبک های متفاوت ویلا ها پیدا کردید می توانن به سراغ موارد دیگر رفت. اجرای روف گاردن یکی از جذاب ترین طراحی های برای باغ و ویلاها در مشهد است که صفر تا صد اجرای آن توسط تیم معماری مهندسی آقای نیما بلواسی انجام میشود.

طراحی خاص ترین و جذاب ترین باغ ویلا 600 متری |طراحی باغ ویلا ساده طراحی باغ کوچک طراحی کم هزینه باغ طراحی باغ و باغچه طراحی باغ ویلا لاکچری

طراحی باغ ویلا با هزینه مناسب

برای طراحی کم هزینه باغ، لازم است که ابتدا برآورد درستی از کل هزینه هایی که جهت طراحی باغ نیاز است، انجام شود. در صورتی که می خواهید طراحی کم هزینه باغ را برای طراحی باغ خود داشته باشید به این نکات توجه بفرمایید:

به طراحی ساده باغ فکر کنید.

مسیر پیاده روی ساده ایجاد کنید.

ابنما و یا استخر را با کمترین هزینه طراحی و اجرا کنید.

کاشت گیاهان ساده را انتخاب کنید.

برای طراحی باغ ۶۰۰ متری چه باید کرد؟

جهت طراحی باغ ۶۰۰ متری، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:
ابتدا باید فضای باغ را به خوبی روی نقشه آورده شود و آن را محوطه سازی انجام شود. این محوطه سازی می تواند شامل بخش های کاشت گل و گیاهان مختلف یا استخر سرپوشیده و یا روباز و آلاچیق و وسایل رفاهی دیگر باشد.
مسیرهای آبیاری راباید  تعیین کرد. با توجه به کاشت گل و گیاهان مختلف، باید مسیرهای آبیاری نیز مطابق با آن ها مشخص شده و به شکلی برنامه ریزی شود که کمترین هدرروی و بیشتری بهره وری را به همراه داشته باشد.
با مشخص کردن مسیر رفت و آمد، عبور و مرور در فضای طراحی باغ ۶۰۰ متری مشخص خواهد شد و به صورتی لز فضای زمین بهترین استفاده را میتوان کرد.
نورپردازی بسیار مهم است نهایت زیبایی باغ را به همراه دارد و در ساعات تاریکی زیبایی ویلا را دو چندان میکند و به آن رنگ و لعاب می بخشد.